Nowa era superszybkich śmigłowców. Airbus staje do walki z Sikorsky'im

Nowa era superszybkich śmigłowców. Airbus staje do walki z Sikorsky'im
Źródło zdjęć: © Airbus Helicopters
Bolesław Breczko

18.10.2018 10:32, aktual.: 18.10.2018 11:27

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Firma Airbus przeszła pierwszy etap akceptacji projektu ich superszybkiego śmigłowca RACER. Budowa prototypu ma zacząć się pod koniec 2019 roku. Śmigłowiec będzie osiągał prędkość 400 km/h.

Współczesne śmigłowce pomimo ogromnej wszechstronności mają poważne ograniczenia w kwestii prędkości przelotowej. Większość maszyn stosuje "układ Sikorskiego", czyli układ z dwoma śmigłami: głównym, które odpowiada za lot pionowy i poziomy, oraz ogonowym, które powoduje, że śmigłowiec nie kręci się wokół własnej osi. Takie maszyny latają zazwyczaj z prędkością maksymalną 130-140 węzłów, czyli 240-260 km/h.

Rozwiązaniem problemu stosunkowo niskiej prędkości przelotowej ma być nowa, hybrydowa konstrukcja śmigłowców, wykorzystująca oprócz śmigła głównego także śmigła pchające. Maszynę w takiej konstrukcji buduje europejski Airbus.

Tani i wydajny

RACER to skrót od Rapid And Cost-Efficient Rotorcraft, czyli Szybki i Opłacalny Śmigłowiec. Na projekcie RACERa możemy zauważyć główne śmigło oraz dwa mniejsze śmigła umieszczone na szczątkowych skrzydłach. Śmigła te, pchając maszynę, dadzą jej możliwość rozpędzenia się do 400 km/h. czyli 215 węzłów. Inżynierowie Airbusa zrezygnowali w nowym śmigłowcu z tylnego śmigła. Jego rolę przejęły śmigła boczne oraz nieruchomy stabilizator ogonowy.

Airbus RACER budowany jest w ramach programu Unii Europejskiej Horizon 2020 Clean Sky 2. Będzie napędzany dwoma silnikami Rolls-Royce Turbomeca TM322 o mocy 1693 kW każdy, dodatkowo zaoferuje tryb elektrycznego uruchamiania i wyłączania w celu oszczędzania paliwa.

Amerykanie już mają swój superszybki śmigłowiec

Inna firmą, która rozwija program szybkiego śmigłowca jest Sikorsky. Amerykańska firma, członek koncerny Lockheed-Martin, pracuje nad projektem S-97 Raider. Śmigłowiec Sikorsky'ego także wykorzystuje śmigło pchające, ale jego konstrukcja różni się od tej w RACERze Airbusa.

Amerykański producent zastosował układ śmigieł Kamova, czyli dwa śmigła główne, umieszczone jedno nad drugim, kręcące się w przeciwnych kierunkach. Ten mniej popularny układ pozwala na wyeliminowania śmigła ogonowego. Z tyły, centralnie zamontowane na ogonie, znajduje się natomiast pojedyncze śmigło pchające. Sikorsky S-97 Raider już lata i osiąga prędkość maksymalną 444 km/h (240 węzłów) i przelotową 407 km/h (220 węzłów).

Podczas gdy Airbus RACER budowany jest w ramach programu cywilnego, Sikorsky Raider powstaje w odpowiedzi na zapotrzebowanie Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych na nowy, szybki śmigłowiec rozpoznawczy. Ma on zastąpić śmigłowiec MH-6M Little Bird.

Źródło: Janes.com

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (7)
Zobacz także