Nigdy więcej nauki z podręczników
Ministerstwo Oświaty Korei Południowej ogłosiło program Smart Education, który przewiduje po 2015 r. całkowite przejście z papierowych podręczników na elektroniczne e-booki - poinformował magazyn New Scientist.
Korea Południowa będzie pierwszym krajem świata, w którym wszystkie podręczniki papierowe zostaną zastąpione e-bookami, czyli książkami elektronicznymi. Wszystkie dzieci rozpoczynające naukę - poczynając od szczebla podstawowego - zostaną zaopatrzone w tablety, czyli komputery przenośne z ekranem dotykowym. Wyświetlane na nich będą elektroniczne wersje podręczników szkolnych, które zastąpią całkowicie książki papierowe.
Jest to główny cel programu Smart Education, ogłoszonego przez Ministerstwo Oświaty Korei Po łudniowej. Kosztem 2 mld dol. mają zostać przekształcone do postaci cyfrowej wszystkie zaakceptowane przez resort oświaty podręczniki do szkoły podstawowej i gimnazjum. Będą one zapisane w formacie, który przy zachowaniu układu graficznego, tekstowego i formatowania umożliwi odtwarzanie na jak największej liczbie urządzeń przenośnych, takich jak tablety, notebooki, netbooki, iPady, komputery, tablice interaktywne, a nawet zaawansowane smartfony.
W ramach programu wszystkie klasy mają być także usieciowione. Po podłączeniu tabletów uczniów do sieci bezprzewodowej, nauczyciel będzie wyświetlał istotne dla lekcji treści w ich podręcznikach, pokazywał ważne akapity, przedstawiał na tablicy interaktywnej grafiki, filmy oraz prezentacje związane z tematem.
Lekcje będą przeprowadzane częściowo metodą e-learningu, co pozwoli na uczestniczenie w lekcji zdalnie dzieciom, które nie mogły przyjść do szkoły powodu choroby czy złej pogody (częsty powód nieobecności jesienią i zimą na wsi południowokoreańskiej).
Dzieci otrzymają na okres nauki własne tablety. Umożliwią one naukę nastolatkom z zaburzeniami lub dotkniętymi kalectwem - będą wyposażone w mechanizm rozpoznawania ruchu gałek ocznych lub sterowania głosem.
Poza Południową Koreą próby digitalizacji podręczników i materiałów do nauki szkolnej podejmowane są m.in. Japonia, USA, Szwecja, Francja. Jednak żaden resort oświaty nie zdecydował się do tej pory na pełną digitalizację podręczników szkolnych na podstawowym szczeblu nauczania.