Niezwykłe odkrycie w Chinach. Znaleźli ślady zaawansowanej kultury

Homo sapiens - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © East News | Monkpress
Norbert Garbarek
22.01.2024 15:41, aktualizacja: 22.01.2024 16:36

Naukowcy z Chin, Australii, Francji, Hiszpanii i Niemiec odkryli ślady zaawansowanej kultury sprzed 45 tys. lat. Znalezisko w Shiyu (prowincja Shanxi) rzuca nowe światło na dotychczasową wiedzę badaczy. Do tej pory nie udało się potwierdzić, że człowiek rozumny zamieszkiwał Shiyu w tym czasie.

Liczące sobie 45 tys. lat artefakty w postaci licznych narzędzi i kości są ważnym i jednocześnie najwcześniejszym dowodem obecności współczesnego człowieka w Azji. Pozwala to potwierdzić, że Homo sapiens osiedlił się 45 tys. lat temu w Shiyu, a ponadto rzuca nowe światło na rozumienie historii migracji ludzi – podaje portal Live Science, powołując się na badanie opublikowane w "Nature Ecology and Evolution".

Region Shiyu to miejsce od dziesięcioleci uznawane za obszar ważny w kontekście archeologicznym. Liczne warstwy osadu sięgające 30 m budowały się tam przez dziesiątki tysięcy lat, co pozwoliło naukowcom w dokonywaniu kolejnych odkryć dotyczących m.in. narzędzi, które ówcześni mieszkańcy wykorzystywali w Shiyu.

W związku z dużym potencjałem dla naukowców, wykopaliska we wspomnianym regionie są prowadzone od lat 60. ubiegłego wieku. W 1963 r. badaczom udało się zidentyfikować ponad 15 tys. kamiennych artefaktów, kości, zębów oraz jedną skamieniałość hominida. Był to fragment czaszki należący do Homo sapiens. Niestety jednak znalezisko zaginęło.

Zaginięcie czaszki nie pozwoliło więc przez lata ustalić, kim dokładnie byli ludzie zamieszkujący Shiyu. Dzięki rozpoczętym w 2013 r. ponownym wykopaliskom udało się dokładnie scharakteryzować region, pobierając jednocześnie dużo znalezionych artefaktów. Naukowcy badali wiele kości, wykorzystując do tego nowoczesne metody archeologiczne, które pozwalają ustalać wiek obiektu – m.in. datowanie radiowęglowe oraz luminescencję stymulowaną optycznie. Badania potwierdziły, że najstarsza warstwa badana przez naukowców pochodzi z czasów odległych o 45 tys. lat.

Części kamienne z Shiyu. Wykonane metodą Levallois,  Yang i in., Nat. Ecol. Evol., 2024
Części kamienne z Shiyu. Wykonane metodą Levallois, Yang i in., Nat. Ecol. Evol., 2024 © Licencjodawca

Ponadto analiza znalezisk pozwoliła zidentyfikować liczne techniki kruszenia kamienia, których używali tamtejsi ludzie. Jedną z nich miała być technika Levallois, którą opracowano w Europie 250 tys. lat temu. Na niektórych ostrzach udało się też znaleźć ślady pęknięć uderzeniowych. To sugeruje, że ludność z regionu w Azji opanowała umiejętności łowieckie. Badacze wyjaśniają, że odkrycie w Shiyu odkrywa historie migracji ludzi fuzji kulturowych. Dodatkowo "poszerza wiedzę o naszym starożytnym pochodzeniu i niezwykłych zdolnościach adaptacyjnych Homo sapiens" – czytamy.

Znaleziska w Shiyu, Yang i in., Nat. Ecol. Evol ., 2024
Znaleziska w Shiyu, Yang i in., Nat. Ecol. Evol ., 2024© Licencjodawca

Dowodem na migrację ludzkości ma też być szereg produktów, które pochodziły z regionów oddalonych nawet o 1 tys. km. Badacze zauważają, że potwierdza to możliwości migracji Homo sapiens i zaawansowaną strategię zaopatrywania się w kluczowe zasoby.