Niepokojący raport. Drogi i koleje w UE nie są gotowe na wojnę z Rosją
Unia Europejska planuje modernizację infrastruktury transportowej, aby sprostać ewentualnym zagrożeniom ze strony Rosji. Komisarz UE ds. transportu, Apostolos Dzidzikostas, podkreśla konieczność dostosowania dróg i mostów do szybkiego przemieszczania wojsk, co przy ich obecnym stanie byłoby niemożliwe.
- Mamy stare mosty, które wymagają modernizacji. Mamy wąskie mosty, które wymagają poszerzenia. I mamy mosty, których nie ma, a które trzeba zbudować - wyjaśnia Dzidzikostas.
Wyzwania infrastrukturalne w obliczu zagrożeń
Unia Europejska zamierza zainwestować 17 mld euro w modernizację infrastruktury, co ma na celu umożliwienie szybkiego przemieszczania wojsk wzdłuż czterech głównych korytarzy wojskowych na kontynencie. Projekty te, objęte klauzulą poufności, mają zapewnić możliwość przemieszczenia sił zbrojnych "w ciągu kilku godzin lub maksymalnie kilku dni" po ewentualnym ataku.
Dzidzikostas podkreśla, że wiele mostów w Europie wymaga modernizacji lub poszerzenia, a niektóre muszą zostać zbudowane od podstaw. Obecne mosty nie są w stanie wytrzymać ciężaru czołgów, które mogą ważyć nawet 70 ton (niemal dwukrotnie więcej niż standardowe ciężarówki).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Potrzeba modernizacji mostów
Oprócz modernizacji infrastruktury, UE planuje wprowadzenie zmian w przepisach, aby uniknąć biurokratycznych opóźnień w przemieszczaniu wojsk. Chociaż Komisja Europejska zapowiedziała inwestycje w mobilność wojskową w budżecie na lata 2028–34, dyplomaci ostrzegają, że kwota ta może zostać zmniejszona podczas negocjacji przed ostatecznym przyjęciem budżetu.
Plan mobilności wojskowej UE ma być uzupełnieniem porozumienia z NATO, które zakłada zwiększenie wydatków na obronność do 5 proc. PKB. Dzidzikostas podkreśla, że brak gotowości na ewentualne zagrożenia jest niedopuszczalny, co czyni inwestycje w infrastrukturę kluczowym elementem strategii obronnej Europy.