Chiny planują kontenerowiec z napędem jądrowym. Pierwszy w historii
Państwowa stocznia Jiangnan zapowiada projekt pierwszego kontenerowca z napędem jądrowym zdolnym do transportu nawet 25 tys. kontenerów. Jednostka ma wykorzystywać reaktor na stopionych solach toru o mocy 200 MW.
Chiny chcą wprowadzić napęd jądrowy do masowej żeglugi towarowej. Wiceprezes Jiangnan Shipyard Lin Qingshan powiedział w rozmowie z dziennikiem "South China Morning Post" podczas konferencji Marintec China w Szanghaju, że stocznia projektuje kontenerowiec mieszczący 25 tys. TEU. Jeśli powstanie, będzie to pierwsze wykorzystanie napędu atomowego w dużym statku handlowym.
Lin wskazał, że budowa jednostki mogłaby ruszyć za ok. 10 lat. Jiangnan planuje też inwestycje w wyspecjalizowane zakłady do seryjnej produkcji statków z napędem jądrowym. Jak na razie nie ujawniono szacunkowych kosztów takich instalacji.
Jednostkę ma napędzać reaktor na stopionych solach z paliwem torowym o mocy 200 MW. To konstrukcja zaliczana do czwartej generacji systemów jądrowych z zakładaną żywotnością operacyjną rzędu 40 lat. Rozwiązanie miałoby dać zerową emisję CO2 w eksploatacji, duży zasięg bez tankowania i potencjalnie niższe koszty paliwa w długim okresie.
Warto tutaj podkreślić, że budowa takiego kontenerowca wymaga nie tylko pokonania barier technologicznych, ale także i regulacyjnych. Jak na razie nie wiadomo bowiem, który organ miałby wydawać zgody na budowę i eksploatację takich jednostek. To sprawia, że możliwość szerokiego wdrożenia do służby takich jednostek jest na razie niepewne.
Kontekst rynkowy nie sprzyja chińskim stoczniom. Jak podał "South China Morning Post" za danymi Clarksons, w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 r. chińskie zakłady miały 65 proc. globalnych zamówień wobec ok. 75 proc. rok wcześniej. W trzecim kwartale nowe kontrakty spadły o 61 proc. do 10,5 mln ton z 26,9 mln ton rok do roku.
Równolegle prezydent USA Donald Trump zapowiada miliardowe inwestycje w odrodzenie amerykańskiego przemysłu stoczniowego. China State Shipbuilding Corp (właściciel Jiangnan) stawia więc na statki wycieczkowe, jednostki do głębokowodnych odwiertów i właśnie na napęd jądrowy.