Niemiecka precyzja - test kolumn T+A Criterion TR 450

Firma T+A Elektroakustik powstała w 1978 w Herford w Niemczech (Westfalia), a zaczynała od projektów oraz produkcji głośników dla wymagających słuchaczy i do dziś rozwija i udoskonala te technologie. T + A pozostaje wyznaje zasadę zastosowania podstawowych zasad fizyki w celu odtworzenia muzyki wiernie, jak tylko jest to możliwe.

Niemiecka precyzja - test kolumn T+A Criterion TR 450

15.06.2010 | aktual.: 15.06.2010 11:29

Obraz

Firma T+A Elektroakustik powstała w 1978 w Herford w Niemczech (Westfalia), a zaczynała od projektów oraz produkcji głośników dla wymagających słuchaczy i do dziś rozwija i udoskonala te technologie. T + A pozostaje wyznaje zasadę zastosowania podstawowych zasad fizyki w celu odtworzenia muzyki wiernie, jak tylko jest to możliwe.

Testowane kolumny wchodzą w skład serii TL i bazują na zaawansowanych rozwiązaniach technicznych, jak specyficznie zaprojektowane głośniki czy obudowy. Obok dwudrożnego modelu Criterion TR 45. w katalogu są też mniejsze konstrukcje, oznaczone symbolem TR 400, stworzone z myślą o pracy w bardzo małych pomieszczeniach lub na kanałach surround systemu kina domowego. Pozostałe kolumny, takie jak centralna TC 500 czy aktywny subwoofer TW 600, umożliwiają rozbudowę do systemu wielokanałowego. W ofercie nie zabrakło również imponujących trójdrożnych konstrukcji podłogowych w aż trzech odmianach - największej czterogłośnikowej TS 200, opartej na nieco mniejszych wooferach TS 300 oraz trzygłośnikowej TS 350.

Obraz
© (fot. Hi-Fi Choice & Home Cinema)

BUDOWA
TR 45. to kolumny podstawkowe, które ze względu na stosunkowo niewielkie gabaryty i niewygórowaną cenę powinny zainteresować osoby niedysponujące wielkimi domami z okazałymi salonami, a raczej typowymi dla zabudowy wielkomiejskiej mieszkaniami. Te kolumny wyróżniają się obudową o specyficznym kształcie. Nie jest to typowa prostopadłościenna skrzynka. Co prawda z przodu wygląda klasycznie, ale jeśli przyjrzymy się bokom, dostrzeżemy, że nie są to idealnie proste płaszczyzny lecz są nieznacznie wygięte na kształt fali – najpierw lekko wypukłe a potem wklęsłe. Taki sam kształt ścianek bocznych zachowany jest wewnątrz skrzynek, co jest bardzo ważne w walce z falami stojącymi, mogącymi się wzbudzać przy określonych częstotliwościach między równoległymi płaszczyznami wewnątrz komory akustycznej.

Na zewnątrz obudowy wykończono naturalnym fornirem dostępnym w pięciu wersjach kolorystycznych. Na uwagę zasługuje przede wszystkim jawor ptasie oczko oraz wiśnia. Powierzchnia jest dosyć grubo pokryta półmatowym lakierem bezbarwnym, który bardzo ładnie wydobywa wzory słojów. Wnętrze jest mocno tłumione wełną syntetyczną, która wypełnia niemal całą objętość skrzynki. Tunel bas-refleksu znalazł się z tyłu w linii za głośnikiem wysokotonowym. Tuż pod nim usytuowano kołnierz z pojedynczymi pozłacanymi terminalami głośnikowymi, akceptującymi zarówno wtyki, jak i widełki. Płytka zwrotnicy z filtrami zawiera wiele komponentów (ze względu na dosyć stromą charakterystykę filtracji), wśród których znalazło się wiele wysokiej jakości kondensatorów polipropylenowych, a także cewka powietrzna w obwodzie tweetera i rezystory ceramiczne. Okablowanie z miedzi beztlenowej jest montowane do głośników za pomocą aluminiowych konektorów. Zarówno przetwornik odtwarzający zakres wysokich tonów, jak i ten, któremu powierzono
średnicę oraz bas, wyróżniają się specyficzną konstrukcją. Pierwszy z nich posiada pierścieniową, miękką, tekstylną membranę, w centrum której umieszczono niewielki nieruchomy stożek. Ten głośnik jest zdolny promieniować fale aż do 45kHz. Z kolei stożek głośnika nisko-średniotonowego wykonano z celulozy. Elementami przykuwającymi uwagę są nacięcia biegnące od centrum aż po brzegi górnego gumowego zawieszenia. Zalano je specjalnym materiałem tłumiącym rezonanse, wyglądem przypominającym czarną masę bitumiczną. Kosz jest odlewany i skonstruowany w taki sposób, aby umożliwić swobodny przepływ powietrza między dolnym resorem a magnesem.

Ma to wpływ na redukcję efektu sprężania powietrza i minimalizację strat energii, co poprawia skuteczność głośnika, ale także zdolność chłodzenia cewki. Poza tym potężny magnes napędzający niewielką i lekką membranę zapowiada mocne wrażenia. Nakładka w centrum membrany osłaniająca karkas cewki również jest zbudowana z celulozy ponacinanej w dwóch miejscach wraz z materiałem tłumiącym, a więc i w tym obszarze, pozornie najsztywniejszym, konstruktorzy starali się walczyć z niepożądanymi rezonansami.

Obraz
© (fot. Hi-Fi Choice & Home Cinema)

ZA
Dobrze wykończone skrzynki, znakomite przetworniki, brzmienie niezwykle dokładne i szczegółowe.

PRZECIW
Zdarza się że wysokie tony wychodzą nieco przed szereg, sprawiając że dźwięk nie jest do końca jednorodny.

PODSUMOWANIE
Konstruktorom niemieckiej firmy T+A udało się stworzyć kolumny działające na zasadzie mikroskopu, którym nie umknie żaden szczegół zarejestrowany na płycie. TR 45. są w stanie oczarować słuchacza precyzyjnym i bogatym w detale przekazem.

OCENA OGÓLNA HI-FI CHOICE (w skali od 1 do 5)
4

CENA 3.990 zł za parę

NAJWAŻNIEJSZE CECHY:
Wymiary (SxWxG): 19x33x27cm
Waga: 8kg
Przetworniki: 150mm głośnik nisko-średniotonowy, 35mm tweeter
Pasmo przenoszenia: 40Hz-45kHz
Skuteczność/impedancja: 86dB/4Ω
Zalecana moc wzmacniacza: min. 30W

wydanie internetowe www.hfc.com.pl

Źródło artykułu:Hi-Fi Choice & Home Cinema
testrecenzjagłośniki
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)