Niemcy chcą dostarczać pomoc zdalnie sterowanymi pojazdami
Niemcy zaprzęgają kosmiczne technologie do pomocy potrzebującym na Ziemi. Wykorzystają zdalnie sterowane terenówki do dostarczania zapasów ludziom w sytuacjach kryzysowych.
21.10.2020 | aktual.: 01.03.2022 14:13
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Niemieckie Centrum Aeronautyki (German Aerospace Center) weszło we współprace ze Światowym Programem Żywności (World Food Programme) zarządzanym przez ONZ w celu zbudowania systemów, do bezpiecznego dostarczania zapasów i pomocy w miejsca ogarnięte katastrofami naturalnymi lub konfliktami. Jednym z takich miejsc jest Sudan Południowy, który cierpi z powodu częstych powodzi.
Pierwszym projektem speców od lotów kosmicznych jest zdalnie sterowany pojazd terenowy, który ma wyręczyć kierowców w trudnym i niebezpiecznym zadaniu dostarczania pomocy. Pracownicy humanitarni, którzy niosą pomoc w rejonach dotkniętych kryzysem, są często narażeni na liczne niebezpieczeństwa. W ostatnich latach na kierowców czyhały m.in. ciężkie warunki, dzikie zwierzęta, choroby jak malaria, czy uzbrojone bojówki.
Alternatywa dla samochodów, jaką są samoloty i pomoc dostarczana z powietrza nie zawsze jest dostępna. Praca samolotów jest droga, a spalane przez nie paliwo generuje dwutlenek węgla, z którym ONZ obecnie walczy. Dlatego rozwiązaniem mają być zdalnie sterowane pojazdy, których operator będzie bezpiecznie siedział w bazie.
W celu rozwiązania tego problemu naukowcy z Niemieckiego Centrum Aeronautyki chce przerobić terenowe pojazd SHERP, aby można było nimi sterować na odległość. Te terenowe wszędołazy już sprawdziły się w pracy na rzecz Światowego Programu Żywności i udowodniły swoje możliwości transportowania zapasów w terenach dotkniętych powodziami.
SHERP-y zostały wyposażone w zestaw czujników, które pozwalają idealnie kontrolować ich położenie oraz trasę jazdy. W wypadku utraty przez pojazd połączenia z operatorem (połączenie poprzez drogę radiową) pojazdy będą musiały wykonać natychmiastowe zatrzymanie, w każdych warunkach.
Naukowcy z centrum kosmicznego świetnie nadają się do tego zadania, bo podobne wyzwania stawia przed nimi budowa łazików marsjańskich, których kontrola jest jeszcze trudniejsza przez kilkunastominutowe opóźnienie sygnału.