Nawigacja Becker Z201: przyjaciel w podróży. Test

Nawigacja Becker Z201: przyjaciel w podróży. Test

Nawigacja Becker Z201: przyjaciel w podróży. Test
Źródło zdjęć: © Becker
30.03.2009 14:53, aktualizacja: 30.03.2009 15:35

Nawigacja Becker Traffic Assist Z201 to jedna z ostatnich propozycji producenta w średnim segmencie cenowym. Za około 900 zł otrzymujemy do dyspozycji kompletne urządzenie nawigacyjne, co ważne, wyposażone w mapy 42 państw europejskich. To niewątpliwa zaleta nawigacji Beckera, gdyż odpada nam konieczność dokupywania dodatkowych map.

Z20. to solidnie wykonane urządzenie. Nie mamy wrażenia, że przy ew. upadku obudowa popęka. Stylistyka jest typowa dla marki, surowa i bez żadnych wyróżników, jednak użyte do budowy materiały rekompensują nieco nudny wygląd. Urządzenie wyposażono w 4,3 calowy, dotykowy ekran. Zarówno jasność ekranu, jego kontrastowość oraz czułość na dotyk są na wysokim poziomie.

Menu urządzenia nie powinno sprawiać nikomu trudności. Jego układ jest podobny do tego, z wcześniejszych wersji i poruszanie się po nim jest intuicyjne oraz logiczne. Nowi użytkownicy urządzenia Beckera nie będą musieli zaglądać do instrukcji obsługi, aby wytyczyć trasę, czy dokonać podstawowych ustawień. Wszystko jest dokładnie tam, gdzie się tego spodziewamy.

Obraz

Becker Traffic Assist Z20. wyposażono także w odbiorniki kanału TMC (Traffic Message Channel), który przekazuje nawigacji ostrzeżenia o problemach w ruchu drogowym, w szczególności o korkach czy wypadkach. Niestety, w Polsce takiego systemu nie posiadamy i z jego dobrodziejstw będziemy mogli skorzystać tylko z zachodniej Europie.

Becker Z20. otrzymał od producenta nowe oprogramowanie, dzięki czemu po raz pierwszy pojawiła się możliwość skorzystania z map 3D. Nie ma jednak róży bez kolców, ponieważ nie wszystkie miasta posiadają wizualizacją w trzech wymiarach. Tam gdzie jest ona dostępna, kierowcy będą z niej bardzo zadowoleni. Kontury budynków odwzorowane są bardzo realistycznie ułatwiając tym samym jazdę po nieznanym mieście. W zależności od preferencji kierowca ma do wyboru różne kryteria wyboru trasy: szybka, krótka, optymalna i jako nowość u Beckera trasa łatwa, która minimalizuje liczbę koniecznych do wykonania manewrów.

Według producenta najnowsza mapa Polski zainstalowana w urządzeniu posiada 99. pokrycia siatki wszystkich dróg w Polsce (647 323 km) i listę wszystkich miejscowości oraz nawet najmniejszych wsi. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, Z201 posiada nie tylko mapę naszego kraju, ale także 41 innych krajów. Na wbudowanej, 2GB pamięci wewnętrznej znajdują się mapy tych krajów: Austria, Andora, Albania, Belgia, Białoruś, Bośnia-Hercegowina, Bułgaria, Czechy, Chorwacja, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Macedonia, Monako, Niemcy , Norwegia, Portugalia, Rosja, Rumunia, San Marino, Serbia-Czarnogóra, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Ukraina, Watykan, Wielka Brytania, Węgry oraz Włochy. Wszystkie mapy pochodzą od Navteq, a w przypadku mapy Polski możliwa jest także aktualizacja do MapaMap w wersji 6.1.

Planując naszą trasę możemy wybrać kilka jej parametrów. Po pierwsze określamy jakim rodzajem pojazdu się poruszamy (samochód: szybki, wolny, zwykły; ciężarówka, motocykl, rower) czy też zamierzamy odbyć pieszą wycieczkę. Po drugie wybieramy rodzaj trasy np. szybka lub łatwa, a na końcu możemy zdefiniować do 2. punktów postoju, lub punktów pośrednich. Te funkcje nawigacji Beckera nie różnią się od typowych funkcji, które znajdziemy w większości nawigacji innych producentów.

Obraz

Jedną z ciekawszych funkcjonalności opisywanej nawigacji jest „Asystent Pasa Ruchu”. Jego działanie polega na tym, iż z odpowiednim wyprzedaniem Z20. sugeruje nam pas ruchu, którym powinniśmy się poruszać, aby móc poprawnie wykonać manewr. Na skomplikowanych skrzyżowaniach z wieloma pasami ruchu działanie tej funkcji jest nieocenione. Oczywiście, kiedy poruszamy się po własnym mieście nie przyda się nam ona za często, jednak w obcym terenie, czy na dużych rozjazdach drogowych już jak najbardziej tak. Tym, co dodatkowo wyróżnia sprzęt Beckera to realistyczne wyświetlanie znaków drogowych i drogowskazów. Do plusów można zaliczyć także trójwymiarowe odwzorowywanie ukształtowanie terenu. Opcja ta jest przydatna podczas jazdy w górach, gdyż wyraźnie widzimy jak układa się droga i kiedy należy zwolnić. Przy jeździe w miastach to raczej tylko gadżet.

Dla sprawności urządzenia nawigacyjnego istotne jest to, jak szybko urządzenie wyznacza trasę, jak szybko reaguje na zmiany, kiedy pomylimy drogę (ponowne wyznaczanie trasy) oraz dokładność nawigacyjna. W przypadku Beckera wszystkie te parametry stoją na przyzwoitym poziomie. Wyznaczanie trasy przez cały nasz kraj trwa kilkanaście sekund, podobnie szybko Z20. reaguje na zmianę trasy, czy też wykonanie błędnego manewru. Nie będziemy zmuszeni, jak np. w znanej nawigacji producenta telefonów komórkowych, wysłuchiwać przez kilka kilometrów komendy „zawróć!”. Nawigacja Beckera szybko wyliczy alternatywę, abyśmy mogli kontynuować jazdę wcześniej zaplanowaną trasą. Co do dokładności nawigowania nie mamy żadnych zastrzeżeń.

Polskim głosom w nawigacji postanowiliśmy poświęcić osobny akapit. Do wyboru mamy cztery głosy: dwa męskie i dwa żeńskie. Dwa z nich oznaczone są jako wersja 1.0.1 i dostarczyły nam niezłej zabawy. Głosy te…. seplenią. Zakładamy, że nie jest to ukłon Beckera w stronę Polskiego Związku Sepleniących (jeśli takowy istnieje) lecz raczej chęć szybkiego przygotowania polskich komunikatów. Do tego wymienione głosy „mówią” niegramatycznie. Możemy zatem usłyszeć komunikat o treści „za 400 metrOw skrEC prawo aleja Grunwaldzka, prawo skrEC” albo „ pojeDZ prosto, nastEpnie za 200 metrOW skrEC w lewo, nastEpnie skrEC w prawo w ulica SubisLawa, skrEC prawo”. Pozostałe dwa głosy mówią już poprawną polszczyzną i nie akcentują jak komputerowy syntezator. Co ciekawe, poprawne głosy podają mniej informacji o manewrze – nie usłyszymy np. nazw ulic, w które mamy skręcić. Niektóre komendy nie są także przetłumaczone na język polski.

Obraz

Nawigację Beckera możemy także wykorzystać jako mini centrum multimedialne. Potrafi ona bowiem odtwarzać pliki muzyczne w formacie MP3. znajdziemy w Z201 przeglądarkę zdjęć w formacie JPG oraz odtwarzacz filmów wideo w formacie MPEG4. Do dyspozycji dostajemy też kilka gier. W tym miejscu wychodzą właśnie największe braki produktu Beckera. Za 900zł oczekiwalibyśmy czegoś więcej, niż złącze USB i port na karty microSD. Brakuje choćby obsługi Bluetooth, czy transmitera FM, które posiadają konkurenci sprzedawani w podobnych cenach. Przez te braki nie będziemy mogli przetransmitować muzyki odtwarzanej w nawigacji do samochodowego radia, czy „sparować” nawigacji ze słuchawką Bluetooth. U konkurentów to już raczej standard.

Podsumowując bardzo dobra nawigacja dla wszystkich ceniących sobie dobre wykonanie i łatwość obsługi. Można ją kupić za około 800-900zł. Czy warto? Warto na pewno rozważyć wybór produktu Beckera. Wielu interesujących i przydatnych funkcji nie znajdziemy u konkurentów. Szczególnie korzystanie wygląda funkcja wyliczania 4 tras jednocześnie, dając nam możliwość wyboru najkorzystniejszej z naszego punktu widzenia. Nie jest to także produkt pozbawiony wad, jak choćby braki w wyposażeniu, czy nie do końca przetłumaczone wszystkie komunikaty głosowe. Ogólny bilans wychodzi jednak na plus, ponieważ zalety Z201 są dużo większe, niż jego wady. Nawigacje oceniamy na szkolną 4 z małym minusem.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (13)