Naukowe fakty o nowym kontynencie. Wszystko, co wiemy o Zelandii

Naukowe fakty o nowym kontynencie. Wszystko, co wiemy o Zelandii
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
Adam Bednarek
06.10.2017 13:59

Musimy przyzwyczaić się do tego, że jest siedem, a nie sześć kontynentów. Odkryta w 2017 roku Zelandia, leży niemal w całości pod wodą. Dzięki badaniom wiemy o nim coraz więcej.

Zelandia została odkryta dopiero w 2017 roku. To kontynent, którego powierzchnia w 94 proc. znajduje się pod wodą. A mówimy tu o terenie liczącym 5 mln kilometrów kwadratowych.

Nazwa kontynentu słusznie kojarzy się z Nową Zelandią. Wyspa jest częścią skrytej od dziesiątek milionów lat pod powierzchnią Atlantyku Zelandii. Naukowcy szacują, że kontynent 80 mln lat temu oderwał się od Australii i Antarktydy, a z czasem - około 50 mln lat temu - zaczął opadać na dno. Wcześniej mógł wyglądać tak:

© Wikimedia Commons CC0 | Ulrich Lange

Dzięki najnowszym odkryciom naukowców wiemy, że Zelandia była lądem. Świadczą o tym znaleziska potwierdzające, że na kontynencie żyły zwierzęta i rośliny.

Badacze będą analizować, jak poruszały się płyty tektoniczne, które doprowadziły do zatonięcia kontynentu.

Ale skoro mówimy o terenie znajdującym się pod wodą, czy można zaliczać Zelandię do kontynentów? Tak, bo spełnia podstawowe warunki definicji:

• wyrasta z wysokiego dna oceanu;
  • posiada różnorodność trzech głównych rodzajów skał (magmowe, metamorficzne i osadowe);
  • posiada grubszą i mniej gęstą skorupę w stosunku do otaczającego ją dna oceanicznego;
  • posiada dobrze zdefiniowane granice wystarczająco dużej powierzchni. Nowy kontynent jest, ale… raczej nie przewróci on do góry nogami naszej wiedzy o świecie.