Naukowcy "znaleźli" brakującą połowę materii wszechświata

Okazało się, że jest to gaz zbyt chłodny i zbyt rzadki, aby został zauważony przy wykorzystaniu dotychczasowych metod obserwacji.
Naukowcy "znaleźli" brakującą połowę materii wszechświata
(NASA)

Brakujące ogniwo między galaktykami właśnie zostało odkryte – pisze New Scientist. Z dotychczasowych wyliczeń naukowców wynikało, że oprócz widzialnych gwiazd, galaktyk i innych jasnych obiektów we wszechświecie powinno znajdować się jeszcze drugie tyle "normalnej" materii, czyli protonów, neutronów i elektronów. Dwóm niezależnym zespołom udało się właśnie odkryć gdzie znajduje się mniej więcej połowa z niej.

"Zaginiona" wcześniej materia znajduje się w obłokach gazowych tworzonych przez bariony. Obłoków nie udało się wcześniej zaobserwować ponieważ gaz jest zbyt chłodny, aby dojrzały go teleskopy rentgenowskie. Nadal nie ma urządzenia, które mogłoby to zrobić. Zespoły naukowców z Uniwersytetu w Edynburgu oraz z Instytutu Astrofizyki z Orsay wykorzystały inną metodę, aby określić istnienie gazu.

Badacze wykorzystali zjawisko Siuniajewa-Zeldowicza. Pojawia się ono gdy światło z wielkiego wybuchu przechodzi przez gorący gaz. Część światła rozprasza elektrony w gazie pozostawiając ślad w mikrofalowym promieniowaniu tła.

Obydwa zespoły wykorzystały zdjęcia par galaktyk wykonane przez satelitę Plancka, na których zaobserwowane było zjawisko iajewa-Zeldowicza. Nakładając na siebie zdjęcia wykonane przez satelitę zespoły wykryły, że galaktyki połączone są cienkimi, gazowymi włóknami.