stonehenge

Naukowcy ustalili skąd pochodzili budowniczowie Stonehenge

Naukowcy porównali DNA wyodrębnione z szczątków ludzkich z okresu neolitu, znalezionych w Wielkiej Brytanii, z DNA ludzi żyjących w tym samym czasie w Europie. Dzięki temu udało się ustalić, skąd pochodzili budowniczowie Stonehenge.
Jedna z tajemnic Stonehenge rozwiązana
Jedna z tajemnic Stonehenge rozwiązana (iStock.com)
ycipk-11qmrp

Stonehenge to jedna z najsłynniejszych budowli pochodząca z epok neolitu i brązu. Jej powstanie datowane jest na okres pomiędzy 2950 r p.n.e. a 1600 r p.n.e. Naukowcy chcieli ustalić, skąd przybyli ludzie, którzy wybudowali ten kamienny krąg.

Według raportu opublikowanego w magazynie "Nature Ecology & Evolution" migracja do Wielkiej Brytanii była tylko częścią ogólnej, masowej ekspansji ludzi z Anatolii (współczesnej Turcji) 6 tysięcy lat przed naszą erą.

Budowniczy Stonehenge pochodzą zza Morza Śródziemnego

ycipk-11qmrp

Wcześniej Europę zamieszkiwały małe podróżujące grupy, które polowały na zwierzęta i zbierały dzikie rośliny. DNA ze szczątków w Wielkiej Brytanii ujawnia, że neolityczni Brytyjczycy były potomkami grup, które przemierzyły Morze Śródziemne, żeby trafić do Europy Środkowej.

Rekonstrukcja twarzy Whitehawk Woman, 5600-letniej neolitycznej kobiety z Sussex. ROYAL PAVILION & MUSEUM

Wcześni brytyjscy rolnicy najbardziej przypominali neolitycznych ludzi z Iberii (współczesna Hiszpania i Portugalia), a oni właśnie wywodzą się od podróżujących przez Morze Śródziemne ludzi. Do Anglii prawdopodobnie podróżowali oni przez Francję, aż dotarli na południowo-zachodnią stronę wysp.

Rolnicy z Iberii wyparli miejscową ludność

ycipk-11qmrp

Migrująca ludność przyniosła do Wielkiej Brytanii nie tylko rolnictwo, ale również tradycję budowania pomników przy użyciu dużych kamieni - megalitów. Stonehenge jest częścią tej tradycji.

Kiedy iberyjscy rolnicy dotarli na wyspy, tereny te były zamieszkane przez inne łowców-zbieraczy. DNA pokazuje jednak, że ludy te w ogóle się nie mieszały lub liczebność tych drugich była zbyt mała, żeby wywrzeć wpływ na dziedzictwo genetyczne. Łowcy zostali niemal całkowicie zastąpieni przez rolników. Ludzie z Iberii wyraźnie różnili się wyglądem od łowców. Mieli zdecydowanie jaśniejszą skórę i brązowe lub czarne oczy, zamiast niebieskich.

Pod koniec neolitu ludność związana z Kulturą pucharów dzwonowatych - nazwana od charakterystycznych naczyń, które wytwarzali - niemal całkowicie zastąpili Iberyjskich rolników, odpowiedzialnych za powstanie Stonehenge w Wielkiej Brytanii. Oznacza to, że na tych terenach doszło do dwóch skrajnych zmian genetycznych na przestrzeni zaledwie kilku tysięcy lat.