Naukowcy ustalili skąd pochodzili budowniczowie Stonehenge

Źródło zdjęć: © iStock.com
16.04.2019 20:15, aktualizacja: 21.04.2019 12:49

Naukowcy porównali DNA wyodrębnione z szczątków ludzkich z okresu neolitu, znalezionych w Wielkiej Brytanii, z DNA ludzi żyjących w tym samym czasie w Europie. Dzięki temu udało się ustalić, skąd pochodzili budowniczowie Stonehenge.

Stonehenge to jedna z najsłynniejszych budowli pochodząca z epok neolitu i brązu. Jej powstanie datowane jest na okres pomiędzy 2950 r p.n.e. a 1600 r p.n.e. Naukowcy chcieli ustalić, skąd przybyli ludzie, którzy wybudowali ten kamienny krąg.

Według raportu opublikowanego w magazynie "Nature Ecology & Evolution" migracja do Wielkiej Brytanii była tylko częścią ogólnej, masowej ekspansji ludzi z Anatolii (współczesnej Turcji) 6 tysięcy lat przed naszą erą.

Budowniczy Stonehenge pochodzą zza Morza Śródziemnego

Wcześniej Europę zamieszkiwały małe podróżujące grupy, które polowały na zwierzęta i zbierały dzikie rośliny. DNA ze szczątków w Wielkiej Brytanii ujawnia, że neolityczni Brytyjczycy były potomkami grup, które przemierzyły Morze Śródziemne, żeby trafić do Europy Środkowej.