Naukowcy odkryli minerał dużo starszy od Ziemi i Słońca. Ma ponad 7 miliardów lat

Naukowcy odkryli minerał dużo starszy od Ziemi i Słońca. Ma ponad 7 miliardów lat

Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY | United States Department of Energy
Arkadiusz Stando
14.01.2020 09:49

Słońce ma ponad 4,6 miliarda lat, a Ziemia jest od niego niewiele młodsza. Wtedy rozpoczęło się powstawanie i ewolucja Układu Słonecznego. A tymczasem, na naszej planecie znaleziono minerał datowany na nawet 7 miliardów lat, jak to w ogóle możliwe?

Naukowcy odkryli najstarszy dotąd znany minerał na Ziemi. Jest dużo starszy od naszej planety, a dotarł na nią zaledwie... 50 lat temu. 28 września 1969 kosmiczna skała rozbiła się o powierzchnię w stanie Victoria w Australii. I zawierała materię przedsłoneczną, której nigdy wcześniej na Ziemi nie wykryto. Wyniki badań opublikowano w Proceedings of the National Academy of Sciences.

Minerał powstał z pyłu kosmicznego znacznie poprzedzającego nasz świat. Część z niego uformowała się w asteroidę, która uderzyła w Ziemię w formie meteorytu Murchison. Skała ważyła 100 kilogramów i zawierała wiele zagadek. Odkryto na niej 18 aminokwasów białkowych pochodzenia pozaziemskiego.

Chociaż wszechświat jest pełen pyłu kosmicznego, dotychczas nigdy nie udało się odkryć jego śladów na Ziemi. Materia starsza od Słońca trafiła na Ziemię podczas jej formowania, ale procesy zachodzące na naszej planecie ją przekształciły. Winić można przede wszystkim ruchy płyt tektonicznych i wulkanizm.

Pył kosmiczny wypełniający przestrzeń kosmiczną ma zaledwie 1 mikrometr średnicy, czyli jedną milionową metra. Ale materia odkryta w meteorycie okazuje się znacznie większa. Niektóre "ziarna" miały od 2 do 30 mikrometrów długości. Zawdzięcza to temu, że asteroida nie przechodzi żadnych procesów i praktycznie nie zmienia się od momentu uformowania.