Naukowcy mówią jak uczyć się skutecznie. Tylko nieliczni to robią

Naukowcy mówią jak uczyć się skutecznie. Tylko nieliczni to robią

Ucząca się kobieta
Źródło zdjęć: © Pixabay
06.08.2021 07:38

Każdy zna sytuację, gdy mimo spędzania na nauce ogromnej ilości czasu, materiał nie chce wejść do głowy. Naukowcy z Max Planck Institute przeprowadzili badania, które mówią, jak należy się uczyć, by robić to skutecznie.

Wielu z nas chciałoby wiedzieć jak uczyć się skutecznie, ale tylko nieliczni faktycznie dowiadują się jak to robić. Często wydaje się, że dobrym pomysłem jest zakuwanie na dzień przed egzaminem. Przez krótki czas mamy poczucie pełni wiedzy i nawet udaje się nam osiągać dobre wyniki. Niestety zazwyczaj kończy się to tak, że wszystko, czego się nauczyliśmy, ulatnia się w szybkim czasie.

Kluczowe są przerwy

Naukowcy z Max Planck Institute odkryli, jak należy się uczyć, by przynosiło to dobre efekty. Na podstawie badań przeprowadzonych na myszach odkryto, że aby lepiej zapamiętywać treści, których się uczymy, należy robić sobie przerwy.

Odpowiednio długie pauzy w nauce dają pozytywne efekty, choć początkowo ich nie widać. W przeprowadzonym eksperymencie myszy miały odnaleźć w labiryncie kawałek czekolady. Zawsze znajdował się on w tym samym miejscu. W trakcie pierwszego dnia testów, zwierzęta, które miały dłuższe przerwy między poszczególnymi próbami, osiągały gorsze wyniki. Jednakże w kolejnych dniach to one najszybciej odnajdywały smakołyk.

Zaskakujące wyniki

- Spodziewaliśmy się, że gdy trzy fazy nauki występują jedna po drugiej, aktywowane będą te same neurony. W końcu to ten sam eksperyment z tymi samymi informacjami. Można było się spodziewać, że po dłuższej przerwie mózg będzie interpretował zadanie jako całkowicie nowe wydarzenie i będzie je wykonywał przy użyciu nowych neutronów - mówi Pieter Golstein.

Wyniki eksperymentu były jednak zupełnie odwrotne. Okazało się, że gdy uczymy się czegoś z krótkimi przerwami, za każdym razem aktywowane są inne grupy neuronów. W przypadku dłuższych przerw między poszczególnymi sesjami nauki wzmacniamy ścieżki pamięci długoterminowej. Tak zwany efekt odstępu działał w przypadku myszy podczas przerw o długości 30-60 minut. Można przypuszczać, że w przypadku ludzi jest podobnie.