NASA wypuszcza potwora. Ponaddźwiękowy X‑59 rusza w powietrze
Eksperymentalny samolot NASA X-59 opuścił hangary Lockheed Martin, a pasażerowie wszelkich linii lotniczych, mogą zapinać pasy. Szykuje się nowa epoka w transporcie lotniczym. Po prezentacji maszyna będzie przecierać podniebne szlaki samolotom ponaddźwiękowym.
NASA szykuje światu przełom w lotnictwie. Drogą do tego celu ma być eksperymentalny samolot X-59. Maszyna zapowiada ta ma otworzyć historię komercyjnych lotów ponaddźwiękowych.
Samoloty ponaddźwiękowe w przestrzeni powietrznej
Obecnie samoloty ponaddźwiękowe przydają się głównie w zastosowaniach wojskowych. Komercyjnie, na przykład na użytek lotów pasażerskich, nie są używane, ponieważ nie dopuszcza się ich do lotów nad lądami. Problemem jest emitowany przez nie hałas. Przekraczając barierę dźwięku generują tak potężny huk, że zdolny jest nie tylko ogłuszyć człowieka, ale także niszczyć okoliczne budynki oraz infrastrukturę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Opracowany przez NASA i Lockheed Martin ponaddźwiękowy X-59 nie ma tej wady. Nie znamy jeszcze jego pełnej specyfikacji technicznej, ale NASA zapewnia, że przekracza on barierę dźwięku "po cichu". Zamiast potężnego huku ma "emitować tylko delikatne uderzenia dźwiękowe".
Prezentacja przyszłości lotów komercyjnych
Prezentacja eksperymentalnego X-59 rozpocznie się 12 stycznia w Kalifornii. Lokalnie będzie to popołudnie, ale w Polsce już 22.00. To istotne, bo właśnie o tej porze relacjonować to wydarzenie będzie onlineowy kanał NASA TV. Dostęp do niego gwarantuje aplikacja NASA oraz strona internetowa Agencji.
Bez większych poszukiwań transmisję NASA zobaczyć będzie można także na YouTube:
Rollout of the X-59 Quesst Supersonic Plane (Official NASA Broadcast)
Nie będzie to jednak typowy dla NASA start misji, a prezentacja maszyny.
Eksperymentalne loty cichego samolotu ponaddźwiękowego
Po zakończeniu montażu i testów X-59 zespół inżynierów NASA ma zamiar wykonać kilka testowych lotów nad skłonnymi do poświęceń miejscowościami w Stanach Zjednoczonych. Ich mieszkańcy muszą zgłosić się do eksperymentu i aktywnie w nim uczestniczyć. To ich wrażenia posłużą do oceny emitowanego przez X-59 hałasu i związanych z tym zagrożeń.
W kolejnym kroku wyniki zostaną przekazane amerykańskim oraz międzynarodowym organom regulacyjnym. W ten sposób Agencja pragnie zachęcić te instytucje do zmian nie tyle przepisów, ile stosowanych kryteriów.
Samolotom ponaddźwiękowym przestrzeń powietrzą blokuje obecnie nadmierna prędkość. Dane pozyskanie przy okazji lotów X-59 mają skłonić regulatorów do sugerowania się w tej kwestii poziomem hałasu.
Katarzyna Rutkowska, dziennikarka Wirtualnej Polski