NASA stworzyła pierwszą taką mapę Tytana, tajemniczego księżyca Saturna

Źródło zdjęć: © NASA
19.11.2019 08:39

Tytan, drugi co wielkości księżyc w Układzie Słonecznym owiany jest tajemnicą. Sonda Cassini z NASA zajrzała pod grube warstwy chmur metanu i odkryła świat, jakiego się nie spodziewali naukowcy.

Dzięki zdjęciom i danym zebranym przez sondę Cassini, NASA była w stanie opracować pierwszą globalną mapę geomorfologiczną księżyca Saturna. Omawiany Tytan jest od lat podmiotem badań naukowców, ponieważ ich zdaniem jest duża szansa na występowania na nim życia.

Głównym problemem, który uniemożliwiał wcześniejsze badanie Tytana, są grube chmury metanu spowijające księżyc. Dzięki sondzie Cassini udało się zajrzeć poniżej ich poziomu, dzięki czemu udało się opracować matę, którą możecie zobaczyć poniżej:

© NASA

Sonda Cassini okrążyła Saturn w latach 2004-2017 i przeleciała ponad Tytanem ponad 120 razy. Odkryła, że powierzchnia Tytana składa się z ogromnych "fantomowych" jezior metanowych. Wielokrotne okrążenia wokół planety pozwoliły na dokładniejsze zbadanie księżyca, dzięki czemu udało się zanalizować dane geologiczne tego lodowego świata.

Mapa, która została opublikowana 18 listopada w "Nature Astronomy", wskazuje sześć kluczowych cech księżyca: równiny, wydmy, ziemisty teren (małe góry), jeziora, labirynt i kratery. Dominuje obraz równinny, który stanowi ok. 65 proc. całego zmapowanego obszaru. Wydmy rozciągają się na długości równika, a bieguny są domem dla dziwnych jezior metanowych Tytana.

Naukowcy zwrócili również uwagę, że metanowe jeziora znajdują si przede wszystkim na północy księżyca, podczas gdy jej biegun południowy wydaje się być stosunkowo suchy. To cecha, która sugeruje, że na Tytanie panują różne pory roku, a klimat różny w zależności od szerokości geograficznej.

NASA planuje kolejne badanie Tytana w 2034 roku w ramach misji Dragonfly, kiedy na powierzchnię księżyca zostanie zrzucona specjalna sonda. Będzie to pierwsze tego typu badanie na tak odległym ciele niebieskim.