NASA obchodzi 60-lecie. Naukowcy zdradzają, dlaczego powstała

NASA obchodzi 60-lecie. Naukowcy zdradzają, dlaczego powstała
Źródło zdjęć: © NASA
Arkadiusz Stando
30.07.2018 14:31, aktualizacja: 30.07.2018 15:06

29 lipca NASA skończyła 60 lat. Amerykańska agencja kosmiczna, miała bardzo bujną historię powstawania. Wszystko zaczęło się od "drugiego Księżyca".

29 lipca 1958 roku, prezydent Stanów Zjednoczonych Dwight Eisenhower podpisał ustawę "National Aeronautics and Space Act", otwierająca drogę do oficjalnego stworzenia NASA. Stało się to zaledwie kilka miesięcy później - 1 października.

Wszystko wzięło się od "drugiego Księżyca". To było szokujące odkrycie dla Amerykanów. 4 października 1957 roku Związek Radziecki rozpoczął na dobre kosmiczny wyścig, wymierzając potężny cios w dumę Stanów Zjednoczonych. Wystrzelili pierwszego sztucznego satelitę, Sputnik 1, na pokładzie międzykontynentalnej rakiety balistycznej. ZSRR zaraz po tym ogłosiło swój sukces, w uruchomieniu "drugiego Księżyca".

"Sputnik 1 był fenomenem, dało się go zobaczyć gołym okiem z podwórka" - wspominał pierwszego satelitę, w 1992 roku fizyk i inżynier Guyford Stever. Wiele podobnych cytatów możemy znaleźć w historii powstawania NASA, opisanej pod tym adresem.

Zaledwie miesiąc później, w kosmos poleciał kolejny satelita ZSRR. Był to znacznie większy i cięższy Sputnik II, na którego pokładzie znalazła się suka Łajka. Sytuacja USA pogorszyła się jeszcze bardziej, kiedy 6 grudnia 1957 roku próbowano wysłać własnego satelitę Vanguard TV-3. Zakończyło się to nieoczekiwanym fiaskiem. Podczas transmisji telewizyjnej, rakieta wybuchła.

Po tym zdarzeniu, prezydent Stanów Zjednoczonych publicznie poinformował, że należy jak najszybciej stworzyć państwową agencję kosmiczną. Tą sprawą zajął się demokratyczny senator ze stanu Teksas, Lyndon Johnson, który sam został prezydentem USA pięć lat później.

Pierwszym sukcesem nowo powstałej agencji kosmicznej było wystrzelenie pierwszego w historii Stanów Zjednoczonych satelity. Explorer 1 poleciał w kosmos chwilę przed 4 nad ranem 1 lutego 1958 roku. Podczas, gdy Amerykanie zapatrywali się pierwotnie na militarne możliwości wykorzystania kosmosu, satelita pomógł odkryć między innymi Pasy Vana Allena.

Dekady później NASA stała się symbolem pokojowej współpracy międzynarodowej. Najważniejszym z nich jest aktualnie orbitująca Ziemię Międzynarodowa Stacja Kosmiczna. Niedawno NASA podpisała również ważną umowę ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, na mocy której, astronauci z ZEA trafią na stację kosmiczną.

Stworzenie aktu prawnego, wedle którego powstała w 1958 roku NASA, było zaledwie początkiem. Niezwykła podróż przez kosmos trwa do dziś i ma przed sobą jeszcze wiele planów. To już 60 lat, odkąd Amerykanie podbijają kosmos i przynoszą nam coraz to nowe odkrycia.