NASA: Nowy projekt rozwiąże problemy milionów ludzi na całym świecie
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
NASA testuje najnowszy projekt samolotowych skrzydeł, który pozwoli zredukować hałas towarzyszący wzbijaniu się w powietrze i pochodzeniu do lądowania. Rozwiązanie może zyskać uznanie osób, które mieszkają w pobliżu ruchliwych lotnisk, ale też zredukować koszty po stronie przewoźników.
Naukowcy z Langley Research Center NASA w Hampton w Wirginii pracują nad "najnowocześniejszym projektem skrzydła, mającym na celu zmniejszenie hałasu powodowanego przez samoloty", jak można przeczytać na oficjalnej stronie internetowej amerykańskiej agencji kosmicznej.
Rozwiązanie, które pomoże wielu osobom
W ramach projektu NASA Advanced Air Transport Technology (AATT) inżynierowie dążą do redukcji hałasu lotniczego, w tym hałasu płatowca, czyli kadłuba samolotu, skrzydeł, usterzenia i podwozia. Naukowcy wykonują liczne eksperymenty i obliczenia, które pozwolą im lepiej zrozumieć źródła głośnych dźwięków.
- Zmniejszenie emisji hałasu nie tylko przynosi bezpośrednie korzyści osobom mieszkającym w pobliżu lotnisk, ale także korzyści finansowe, ponieważ opłaty za lądowanie na wielu lotniskach są powiązane z hałasem generowanym przez samoloty korzystające z pasów startowych - powiedział David Lockard, główny badacz z Quiet-High-Lift version of the Common Research Model (CRM-QHL).
Zdaniem Lockarda głównym źródłem hałasu, które nie ma związku z napędem samolotu, są urządzenia podnoszące. Chodzi tutaj przede wszystkim o listwy wypełniające krawędzie natarcia skrzydeł oraz znajdujące się na skrzydłach klapy.
Nowoczesne listwy zredukują hałas
Naukowcy skonstruowali specjalny model badawczy High-Lift Common Research Model (CRM-HL), aby oceniać tworzone ulepszenia samolotów, w tym niskoszumowe listwy wykonane z inteligentnych materiałów z pamięcią kształtu. Podczas testów, które odbyły się pod koniec stycznia 2021 roku, zweryfikowano ich skuteczność.
Testy odbyły się w tunelu aerodynamicznymi NASA Langley. Eksperci sprawdzili "właściwości aerodynamiczne, strukturalne i akustyczne" listew. Okazało się, że materiały z pamięcią kształtu pozwalają im ulegać dużym odkształceniom, które są potrzebne do przechowywania urządzeń, podczas gdy listwa jest schowana. To z kolei umożliwia reedukację hałasu podczas startów i lądowań samolotów (po zainstalowaniu kilku dodatkowych elementów).
NASA zaznacza, że ostatecznym celem projektu jest rozwój technologii, która pozwoli wdrożyć listwy w przemyśle lotniczym bez większych przeszkód. Naukowcy planują przeprowadzić kolejną serię testów wiosną, aby sprawdzić inne sposoby na zmniejszenie hałasu przelatujących samolotów.