NASA: Nowy projekt rozwiąże problemy milionów ludzi na całym świecie

NASA testuje najnowszy projekt samolotowych skrzydeł, który pozwoli zredukować hałas towarzyszący wzbijaniu się w powietrze i pochodzeniu do lądowania. Rozwiązanie może zyskać uznanie osób, które mieszkają w pobliżu ruchliwych lotnisk, ale też zredukować koszty po stronie przewoźników.

Projekt skrzydła nad którym pracuje NASA.
Projekt skrzydła nad którym pracuje NASA.
Karolina Modzelewska

Naukowcy z Langley Research Center NASA w Hampton w Wirginii pracują nad "najnowocześniejszym projektem skrzydła, mającym na celu zmniejszenie hałasu powodowanego przez samoloty", jak można przeczytać na oficjalnej stronie internetowej amerykańskiej agencji kosmicznej.

Rozwiązanie, które pomoże wielu osobom

W ramach projektu NASA Advanced Air Transport Technology (AATT) inżynierowie dążą do redukcji hałasu lotniczego, w tym hałasu płatowca, czyli kadłuba samolotu, skrzydeł, usterzenia i podwozia. Naukowcy wykonują liczne eksperymenty i obliczenia, które pozwolą im lepiej zrozumieć źródła głośnych dźwięków.

- Zmniejszenie emisji hałasu nie tylko przynosi bezpośrednie korzyści osobom mieszkającym w pobliżu lotnisk, ale także korzyści finansowe, ponieważ opłaty za lądowanie na wielu lotniskach są powiązane z hałasem generowanym przez samoloty korzystające z pasów startowych - powiedział David Lockard, główny badacz z Quiet-High-Lift version of the Common Research Model (CRM-QHL).

Zdaniem Lockarda głównym źródłem hałasu, które nie ma związku z napędem samolotu, są urządzenia podnoszące. Chodzi tutaj przede wszystkim o listwy wypełniające krawędzie natarcia skrzydeł oraz znajdujące się na skrzydłach klapy.

Nowoczesne listwy zredukują hałas

Naukowcy skonstruowali specjalny model badawczy High-Lift Common Research Model (CRM-HL), aby oceniać tworzone ulepszenia samolotów, w tym niskoszumowe listwy wykonane z inteligentnych materiałów z pamięcią kształtu. Podczas testów, które odbyły się pod koniec stycznia 2021 roku, zweryfikowano ich skuteczność.

Testy odbyły się w tunelu aerodynamicznymi NASA Langley. Eksperci sprawdzili "właściwości aerodynamiczne, strukturalne i akustyczne" listew. Okazało się, że materiały z pamięcią kształtu pozwalają im ulegać dużym odkształceniom, które są potrzebne do przechowywania urządzeń, podczas gdy listwa jest schowana. To z kolei umożliwia reedukację hałasu podczas startów i lądowań samolotów (po zainstalowaniu kilku dodatkowych elementów).

NASA zaznacza, że ostatecznym celem projektu jest rozwój technologii, która pozwoli wdrożyć listwy w przemyśle lotniczym bez większych przeszkód. Naukowcy planują przeprowadzić kolejną serię testów wiosną, aby sprawdzić inne sposoby na zmniejszenie hałasu przelatujących samolotów.

Zobacz też: Dwa lata w całkowitej izolacji. Eksperyment uznano za porażkę

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)