NASA: Mars pełen słonych jezior. Nowe odkrycie łazika Curiosity

Źródło zdjęć: © Domena publiczna
08.10.2019 08:08, aktualizacja: 08.10.2019 09:45

Od czasu lądowania na Marsie w 2012 r. łazik Curiosity eksploruje krater Gale - starożytne koryto jeziora z górą pośrodku. Teraz łazik znalazł osady zawierające sól siarczanową w kraterze, co może dowodzić, że kiedyś na Marsie mogły być słone jeziora.

Ślady soli znaleziono w wielu miejscach na Marsie. Nowe wykrycie soli siarczanowych pochodzi ze skał osadowych sprzed 3,3 do 3,7 mld lat temu. Łazik Curiosity przeanalizował inne, starsze skały na Marsie i nie wykrył w nich tych soli. Doprowadziło to naukowców do wniosku, że starożytne solanki powstały na Marsie, gdy planeta zaczęła zmieniać swój klimat na suchy.

Badacze uważają, że sól jest dowodem na wyparowanie jeziora w suchym środowisku Czerwonej Planety. Sądzą też, że badanie młodszych skał może rzucić więcej światła na to, jak i dlaczego marsjańska powierzchnia wyschła. Znalezienie odpowiedzi na te pytania może być również kluczowe przy realizacji planów kolonizacji Marsa przez ludzi.

© Wikimedia Commons CC BY-SA

Próba rekonstrukcji starożytnego Marsa i jego oceanów na podstawie danych geologicznych

- Badamy Krater Gale, ponieważ zachował unikalny zapis zmieniającego się Marsa - powiedział William Rapin, główny autor badań w California Institute of Technology. - Zrozumienie, kiedy i jak zaczął się zmieniać klimat planety, to kolejna zagadka: kiedy i jak długo Mars był w stanie utrzymać życie mikrobiologiczne na powierzchni? - dodaje.

Krater Gale został stworzony przez zderzenie z asteroidą, a następnie z czasem został wypełniony warstwami osadów. Góra Sharp, będąca w jego centrum, powstała w wyniku erozji wietrznej stwardniałych warstw osadów. Te same warstwy działają jak rozdziały w historii Marsa i zapewnia kolejne wskazówki do odkrycia ewolucji Czerwonej Planety.

Poprzednie odkrycie Curiosity dowodziły, że na Marsie istnieją jeziora słodkowodne, jednak nowe dane dowodzą również istnienia solanek. Czysta sól jest zwykle pozostawiona, gdy jezioro wysycha i znika, ale zebrane teraz próbki są salami mineralnymi zmieszanymi z osadami. Naukowcy uważają,że sole krystalizują się w wilgotnym środowisku pod stawami solankowymi.

Ostatnio pisaliśmy również o nowym odkryciu lądownika InSight dokonanego na powierzchni Marsa. Najnowsze dane z łazika Curiosity zostały zaś opublikowane w poniedziałek w czasopiśmie Nature Geoscience.