Napęd hybrydowy – jak działa i czy się opłaca?

Samochody hybrydowe wprowadziły na rynek najnowocześniejsze rozwiązanie w dziedzinie napędów, które przynosi konkretne oszczędności w eksploatacji. Ich ceny są jednak często wyższe. Sprawdzamy, czy inwestycja w pojazd spalinowo-elektryczny ma szansę się zwrócić.

Co to jest hybryda?
Źródło zdjęć: © Toyota

Co to jest hybryda?

Hybryda czyli napęd hybrydowy - to układ silnika benzynowego i dwóch silników elektrycznych, których zadaniem jest wspieranie jednostki spalinowej w najtrudniejszych momentach – podczas ruszania i przyspieszania. Silnik elektryczny pozwala zwiększyć moc samochodu lub zmniejszyć zużycie paliwa - w zależności od sytuacji. Obok pojazdów osobowych, napęd hybrydowy spotykany jest w ciężarówkach, autobusach i traktorach.

W 2017 roku mija 20 lat od oficjalnej premiery pierwszego seryjnie produkowanego samochodu hybrydowego — Toyoty Prius. Dwa lata później na targach w Tokio zadebiutowała Honda Insight, a jej sprzedaż rozpoczęła się w grudniu 1999 roku. Samochody z napędem hybrydowym na początku uznawano za ciekawostkę, stanowiły gratkę dla kierowców ceniących sobie ekologię, jednak z czasem ich popularność gwałtownie wzrosła. W 1997 r. Toyota sprzedała 300 Priusów pierwszej generacji, natomiast od kilku lat sprzedaż hybryd tej marki wynosi ponad milion aut rocznie. W ciągu niemal 20 lat do Priusa dołączyło kilkadziesiąt innych modeli hybrydowych różnych marek, w tym ponad 30 samochodów marki Toyota, należących do niemal wszystkich segmentów. Samochód hybrydowy przestał być traktowany jako gadżet i wszedł do głównego nurtu motoryzacji, a w związku ze wzrostem cen ropy wzbudził zainteresowanie nie tylko miłośników troski o środowisko.

Obraz
© Toyota

Hybryda: jak działa?

Pełny napęd hybrydowy, wprowadzony na rynek przez pioniera tej technologii – Toyotę, umożliwia ruszanie na samym silniku elektrycznym, a także pokonywanie niewielkich odległości przy prędkościach miejskich bez włączania silnika benzynowego i bez zużycia paliwa. Dzięki wydajnemu systemowi odzyskiwania energii z hamowania hybrydy nie potrzebują ładowania energii z zewnętrznego źródła, zatem każdy kilometr przejechany hybrydą w trybie elektrycznym nic nie kosztuje, a przy tym znacząco przyczynia się do obniżenia średniego zużycia paliwa.

Jak łatwo się domyślić, im częściej hamujemy, tym więcej energii odzyskuje generator. Dlatego hybrydy to auta idealne do miasta. W korkach zwykłe samochody zużywają wielokrotnie więcej paliwa niż w jeździe na trasie z optymalną prędkością, natomiast zużycie paliwa w hybrydzie na zakorkowanych ulicach może spaść nawet do około 2 l/100 km, co udowodniły testy dziennikarskie. Układ składający się z trzech silników może wydawać się skomplikowany, jednak w rzeczywistości jest to rozwiązanie bardzo proste. Samochód z napędem hybrydowym nie potrzebuje rozrusznika, alternatora, sprzęgła czy paska klinowego. Automatyczna przekładnia planetarna jest znacznie prostsza w budowie niż popularne dwusprzęgłowe automatyczne skrzynie biegów. Dodatkowa moc silników elektrycznych powoduje, że można zrezygnować z turbiny komplikującej budowę motorów Diesla. Nie jest też potrzebny filtr cząstek stałych czy koło dwumasowe. Układ odzyskiwania energii z hamowania pozytywnie wpływa na trwałość tradycyjnych hamulców, które w hybrydzie są wykorzystywane znacznie rzadziej. To wszystko przekłada się na legendarną trwałość samochodów hybrydowych, która znajduje odzwierciedlenie w rankingach niezawodności.

Obraz
© Toyota

Podliczamy koszty

Wydajność i ekonomiczność napędów hybrydowych często porównuje się z analogicznymi modelami z silnikiem Diesla o podobnej mocy. Kiedy zestawimy wersje Toyoty Auris 2.0 D-4D o mocy 124 KM z manualną skrzynią biegów, z hybrydą wyposażoną w jednostki elektryczne (moc 60 kW, moment 207 Nm), silnik benzynowy 1.8 (odpowiednio 99 KM i 142 Nm) oraz automatyczną przekładnię e-CTV, różnica na pierwszy rzut oka wydaje się niewielka. Deklarowane przez producenta średnie spalanie w przypadku diesla to 4,3 l/100 km, a hybrydy 3,6 l (3,5 l w przypadku wersji z 15-calowymi felgami). Przy aktualnych różnicach w cenach ON i benzyny, które wg e-petrol.pl w trzecim tygodniu października 2016 r. wynosiły średnio 4,45 zł dla Pb95, a 4,48 zł dla ON, oszczędność na każde 100 kilometrów wyniosła 3,24 zł. W skali przebiegu 10 000 km uzyskamy kwotę 324 zł. Jeżeli jednak będziemy korzystać z auta głównie w mieście, kwota to urośnie do 727 zł na 10 000 km, przyjmując katalogowe wartości dla jazdy miejskiej. Jednak w realnej jeździe każde zatrzymanie się na światłach czy każdy kilometr ślimaczej jazdy w korku będzie tę różnicę dodatkowo zwiększała.

Ceny obu porównywanych wersji Aurisa są niemal takie same. Wersja 1.6 D-4D z wyposażeniem Premium kosztuje o 2 500 zł mniej od Aurisa Hybrid Premium, jednak diesel jest uboższy o automatyczną skrzynię biegów. Gdyby można było go doposażyć w skrzynię CTV, która w cenniku Aurisa kosztuje 5000 zł, Auris 1.6 D-4D okazałby się droższy od hybrydy.

Hybrydy generują duże oszczędności także w przypadku serwisowania. Pokazały to badania niezależnego ośrodka analiz przemysłu motoryzacyjnego Tec-RMI, przeprowadzone na zlecenie niemieckiego magazynu flotowego BFP Fuhrpark. W testach wzięły udział samochody hybrydowe i hybrydy plug-in różnych procentów, a za okres kontrolny przyjęto 36 miesięcy i 120 tysięcy kilometrów przebiegu. Oszczędności na samych tylko przeglądach serwisowych sięgały kilku tysięcy złotych. A to wszystko dzięki prostszej od diesla budowie napędu hybrydowego oraz jego większej niezawodności.

Obraz
© Toyota

Hybrydy przyszłości

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu po raz pierwszy w Europie został zaprezentowany nowy Prius Plug-in Hybrid. Druga generacja tego innowacyjnego modelu łączy zalety Priusa czwartej generacji, zbudowanego na nowej platformie TNGA, i auta elektrycznego, ładowanego z zewnętrznego źródła. Zasięg Priusa Plug-in Hybrid na samym silniku elektrycznym zwiększył się dwukrotnie dzięki większej i nowocześniejszej baterii o poprawionej gęstości energii oraz innym udoskonaleniom napędu hybrydowego. Jednocześnie maksymalna prędkość w trybie jazdy na silniku elektrycznym wzrosła z 85 km/h do 135 km/h. Warto wspomnieć również o takich nowościach w modelu Prius Plug-in Hybrid, jak system ogrzewania baterii, panele fotowoltaiczne na dachu czy też klimatyzacja oparta na pompie ciepła z wtryskiem gazu, które dodatkowo zwiększają zasięg auta w trybie EV.

Hybrydy nie tylko przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w naszym kraju, ale także pozytywnie wpływają na rozwój polskiego przemysłu. Pod koniec 2018 r. w fabryce Toyoty w Wałbrzychu ruszy produkcja nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych. Podzespoły te będą montowane w najpopularniejszym modelu hybrydowym w Europie – kompaktowym Aurisie Hybrid, zarówno z nadwoziem hatchback, jak i Touring Sports (kombi). Polskie przekładnie trafią także do nowych crossoverów C-HR.

Obraz
© Toyota
Obraz
© Toyota
Źródło artykułu: Informacja prasowa

Wybrane dla Ciebie

Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km