Największy okręt wojenny Europy. Francja buduje lotniskowiec PANG

Francja buduje lotniskowiec, znany na razie pod nazwą PANG. Będzie to największy okręt wojenny w Europie. Choć we Francji pojawiają się głosy, aby na kilka lat zamrozić budowę i związane z nią wydatki, Paryż nie może pozwolić sobie na luksus rezygnacji z nowego, atomowego lotniskowca. Dlaczego musi go budować już teraz?

USS Enterprise i Charles de GaulleAmerykański lotniskowiec USS Enterprise i francuski Charles de Gaulle
Źródło zdjęć: © Domena publiczna | PHAN DOUG PEARLMAN, USN
Łukasz Michalik

Budowa lotniskowca PANG (Porte-avions de nouvelle génération) budzi nad Sekwaną wątpliwości. Choć prace konstrukcyjne jeszcze się nie rozpoczęły, a całe przedsięwzięcie jest na wczesnym etapie, kilku francuskich parlamentarzystów zaproponowało, aby na kilka lat wstrzymać budowę nowego okrętu.

Zaoszczędzone w ten sposób środki miałyby zostać przesunięte na finansowanie nowych fregat - zwłaszcza że przed jedynym francuskim lotniskowcem, okrętem Charles de Gaulle, pozostało jeszcze wiele lat służby.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Co Sławosz Uznański-Wiśniewski będzie robił na ISS?

Pomysł wywołał zdecydowany sprzeciw francuskiego resortu obrony, a przywołane przy tej okazji argumenty dobrze pokazują różnice w planowaniu widoczne pomiędzy Francją i Rosją.

Francja nie chce iść śladami Rosji

Francuski minister obrony Sebastien Lecornu dowodzi, że opóźnienie programu budowy nowego okrętu nawet tylko o 3-4 lata, może przynieść katastrofalne skutki. Wynika to z faktu, że budowa nowego lotniskowca została zaplanowana z wieloletnim wyprzedzeniem, uwzględniającym potrzebę wycofania pod koniec następnej dekady aktualnie eksploatowanego okrętu.

Francuski lotniskowiec Charles de Gaulle
Francuski lotniskowiec Charles de Gaulle © Domena publiczna

Sytuacja, w której starszy lotniskowiec zostałby wycofany, a nowy nie zdążył wejść do służby, mogłaby skutkować utratą przez Francję wyjątkowych w skali świata kompetencji, związanych z budową i eksploatację okrętów tej klasy.

Przykładem zaprzepaszczenia budowanego przez lata potencjału jest Rosja: po misji w Syrii jej jedyny lotniskowiec, Admirał Kuzniecow, trafił w 2018 roku do stoczni remontowej. Dok, w którym miał być remontowany, zatonął, na okręt przewrócił się wielki żuraw, a kadłub lotniskowca spustoszył wewnętrzny pożar.

Po latach jego grupa lotnicza straciła zdolność do działania z pokładu okrętu, a z części załogi utworzono batalion piechoty, który został wysłany do Ukrainy. W rezultacie budowane od lat 80. kompetencje zostały roztrwonione, a ich odbudowa – o ile w ogóle nastąpi - będzie wymagała czasu i znacznych środków. Francja chce uniknąć takiego scenariusza, dlatego pilnuje harmonogramu.

Elitarne grono użytkowników lotniskowców

Francja to obecnie jedyny – poza Stanami Zjednoczonymi - użytkownik lotniskowców z napędem jądrowym, dysponujący jednym okrętem tej klasy (USA mają 11).

ITS Cavour (CVH 550), USS Harry S. Truman (CVN 75), Charles de G
Włoski lotniskowiec ITS Cavour (CVH 550), amerykański USS Harry S. Truman (CVN 75) i w tle francuski Charles de Gaulle (R 91) © Domena publiczna

Charles de Gaulle to dla Paryża nie tylko symbol statusu. Okręt jest gwarancją zdolności do projekcji siły w dowolnym regionie świata, co dla Francji ma istotne znaczenie – Paryż ma pod kontrolą terytoria zależne na wszystkich oceanach, co przekłada się na drugą pod względem obszaru wyłączną strefę ekonomiczną na Ziemi.

O tym, jak trudno kontrolować tak wielki obszar bez choćby jednego lotniskowca, francuski resort obrony przekonał się w latach 2017-2018, gdy jedyny okręt tej klasy był remontowany.

Lotniskowiec Charles de Gaulle

Choć sam lotniskowiec jest stosunkowo niewielki (260 m długości, 40 tys. ton wyporności), a jego grupa lotnicza dość mała (ok 30 samolotów), to wielozadaniowe samoloty Rafale, wsparte przez morskie AWACS-y E-2 Hawkeye, stanowią siłę, której nie można lekceważyć.

Lotniskowiec Charles de Gaulle
Lotniskowiec Charles de Gaulle © Domena publiczna

Zwłaszcza że Charles de Gaulle jest lotniskowcem typu CATOBAR – jego samoloty startują z wykorzystaniem katapulty, co pozwala na wysyłanie w powietrze samolotów cięższych (a tym samym w pełni zatankowanych lub z większym ładunkiem uzbrojenia), niż na okrętach, gdzie start odbywa się z wykorzystaniem dziobowej rampy.

W praktyce mniejszy Charles de Gaulle góruje możliwościami nad znacznie większymi brytyjskimi lotniskowcami typu Queen Elizabeth (280 m długości, 65 tys. ton wyporności), na których nie zainstalowano katapult.

Lotniskowiec PANG - wizualizacja
Lotniskowiec PANG - wizualizacja © Lic. CC BY-SA 3.0, Rama, Wikimedia Commons | MC2 Thomas Gooley

PANG to przyszłość francuskiej marynarki

Lotniskowiec PANG ma być pod każdym względem lepszy. Plan zakłada budowę jednostki o długości ok. 280 m i wyporności 75-80 tys ton, czyli o około 20 proc. mniejszej od amerykańskich superlotniskowców typu Ford. Planowana wielkość okrętu sprawi, że PANG będzie największym okrętem wojennym w Europie.

Okręt ma być napędzany przez dwa reaktory K22 o mocy 220 MW każdy (takie, jak na przyszłościowych, strategicznych okrętach podwodnych SNLE 3G). Załoga – wraz z personelem lotniczym – ma liczyć ok. 2 tys. osób.

Wśród nowych rozwiązań wymianie są m.in. katapulty elektromagnetyczne (EMALS - Electromagnetic Aircraft Launch System), a także nowatorski system przechwytywania lądujących samolotów (AAG - Advanced Arresting Gear), gdzie energia lądujących maszyn będzie pochłaniana przez turbiny wodne.

Grupa lotnicza okrętu ma liczyć co najmniej 32 samoloty wielozadaniowe, a także dodatkowe samoloty i śmigłowce przeznaczone do rozpoznania, zwalczania okrętów podwodnych czy misji ratunkowych. Plan zakłada, że budowa kadłuba okrętu rozpocznie się w 2028 roku. W roku 2035 przewidziano wodowanie, a wejście do służby ma nastąpić w 2038 r.

Wybrane dla Ciebie

Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii
Super Hornety pozostaną w służbie. Modernizacja zamiast wymiany
Super Hornety pozostaną w służbie. Modernizacja zamiast wymiany
Jest między galaktykami. To przełom w badaniach kosmicznych
Jest między galaktykami. To przełom w badaniach kosmicznych
Globalna Flotylla Sumud. Statki zaatakowane dronami
Globalna Flotylla Sumud. Statki zaatakowane dronami
Odkrycie w RPA. Ryba uznana za lokalnie wymarłą, znaleziona na brzegu
Odkrycie w RPA. Ryba uznana za lokalnie wymarłą, znaleziona na brzegu
Eksperci radzą. Jak mądrze dokarmiać dzikie ptaki?
Eksperci radzą. Jak mądrze dokarmiać dzikie ptaki?
Niemcy ostrzegają. Rosyjskie satelity niebezpiecznie blisko zachodnich
Niemcy ostrzegają. Rosyjskie satelity niebezpiecznie blisko zachodnich
Człowiek, który zobaczył koniec świata. Nie uwierzył radzieckim satelitom
Człowiek, który zobaczył koniec świata. Nie uwierzył radzieckim satelitom
USA przyspieszają produkcję rakiet. Część powstanie w Europie
USA przyspieszają produkcję rakiet. Część powstanie w Europie