Największy amerykański wojskowy samolot transportowy wylądował w Gdańsku! Znamy cel wizyty
25.05.2016 | aktual.: 29.12.2016 08:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dzisiaj na mieszkańców Gdańska i przebywających w okolicach Trójmiasta miłośników lotnictwa czekała nie lada gratka. Największy amerykański wojskowy samolot transportowy wylądował dzisiaj na lotnisku im. Lecha Wałęsy w gdańskim Rębiechowie. To jedna z największych tego typu maszyn na świecie. Do tego jest naprawdę piękna i robi ogromne wrażenie. Oto Lockheed C-5 Galaxy. Kiedy będzie można zobaczyć jego start z Gdańska i czemu zawdzięczamy wizytę? Zapraszamy do naszej galerii.
Na mieszkańców Gdańska i przebywających w okolicach Trójmiasta miłośników lotnictwa czekała dzisiaj nie lada gratka. Największy amerykański wojskowy samolot transportowy wylądował 25 maja na lotnisku im. Lecha Wałęsy w gdańskim Rębiechowie. To jedna z największych tego typu maszyn na świecie. Do tego jest naprawdę piękna i robi ogromne wrażenie. Oto Lockheed C-5 Galaxy. Kiedy będzie można zobaczyć jego start z Gdańska i czemu zawdzięczamy wizytę? Zapraszamy do naszej galerii.
Kiedy zobaczymy wylot giganta i po co do nas przyleciał?
Maszyna dostarczyła do Polski ciężki sprzęt dla żołnierzy. Ten ważący ponad 153 tony kolos dotknął gdańskiej płyty w środę około godziny 8 rano. W czwartek przed południem gigant planowo ma opuścić lotnisko. Jego start będzie można tradycyjnie podziwiać z górki spotterskiej przy ulicy Nowatorów (lokalizacja poniżej).
- Samolot przetransportował do Gdańska sprzęt na manewry dla żołnierzy armii amerykańskiej. Na pokładzie znalazło się m.in. siedem hummerów oraz kilka palet z wyposażeniem - opisuje Michał Dargacz, rzecznik gdańskiego portu lotniczego dla portalu Trojmiasto.pl. - Maszyna, już "na pusto", wystartuje od nas w czwartek, najprawdopodobniej ok. godz. 11.
Transport wojska i jego wyposażenia, w tym czołgów
Od C-5 Galaxy większe są jedynie trzy samoloty. Są to kolejno Antonov An-124 Ruslan, Airbus A380 i oczywiście potężny Antonov An-225 Mriya. Siły Powietrzne Stanów zjednoczonych są jedynym na świecie posiadaczem tego samolotu. Jego głównym zadaniem jest przewożenie całych jednostek wojskowych z pełnym, bardzo ciężkim ich wyposażeniem. Zaliczają się do tego także czołgi.
Transport do wnętrza maszyny odbywa się na dwa sposoby - przez unoszony dziób lub pod ogonem. Dzięki temu wprowadzenie ładunku na podkład może odbywać się z dwóch stron jednocześnie i zajmować mniej czasu. Otwarte klapy odsłaniają pełną wysokość i szerokość pokładu dla ciężkiego sprzętu, co także ma duży wpływ na skrócenie czasu potrzebnego obsłudze na zapełnienie samolotu. Do tego podwozie skonstruowano w taki sposób, aby maksymalnie obniżyć poziom pokładu, nawet do poziomu części załadunkowej ciężarówek. Przestrzeń przeznaczona na ładunek wynosi niemal 900 metrów sześciennych i mierzy 37 metrów długości, 4 metry wysokości i prawie 6 metrów szerokości. W tym samym czasie jednocześnie po rampie na pokład mogą wjechać dwa pojazdy. Przestrzeń dla pasażerów znajduje się powyżej części załadunkowej. Przewidziano - poza załogą - 73 miejsca.
Lockheed C-5 Galaxy
Z pełnym załadunkiem samolot ten może wystartować na pasie o długości nieco ponad 2500 metrów. Do lądowania potrzebuje niespełna 1500 metrów. W Gdańsku znajduje się asfaltobetonowy pas o długości 2800 metrów, zatem pilot nie miał żadnych problemów z posadzeniem maszyny na trójmiejskim lotnisku. Unosi ją aż dwadzieścia osiem kół, umieszczonych równomiernie pod konstrukcją samolotu.
"Nieskończony" zasięg maszyny
Maszynę napędzają cztery turbowentylatorowe silniki General Electric CF6 o średnicy 2,67 m każdy. Wewnątrz skrzydeł C-5 Galaxy posiada dwanaście zbiorników paliwa i oczywiście jest przystosowany do możliwości tankowania w powietrzu. Dzięki temu samolot jest w stanie przebyć znacznie dłuższy dystans bez lądowania, co jest elementem bardzo istotnym w przypadku maszyn wojskowych. Przy założeniu tankowania w locie ograniczenie zasięgu C-5 Galaxy jest wyznaczone jedynie przez wytrzymałość załogi.
Ciekawostki
- Wyprodukowano dwie specjalne wersje C-5, skonstruowane zgodnie z wymaganiami NASA. Ich zadaniem jest transport ładunków dla kosmodromów jak np. satelity.
- C-5 Galaxy to największy na świecie samolot, jaki do tej pory wylądował na Antarktydzie.
- Z eksploatacji wycofano już 15 egzemplarzy. Ich obecne przeznaczenie to... uleganie regularnym zniszczeniom. Przeprowadza się na nich badania wytrzymałościowe, destrukcyjne testy korozyjne, wytrzymałościowe itp.
- W katastrofach lotniczych wzięły udział cztery maszyny C-5 Galaxy. Dwie kolejne zniszczyły się podczas pożarów. Jedna runęła na ziemię.
Dane techniczne
Załoga: 7 osób (2 pilotów, 2 inżynierów pokładowych i 3 techników załadunku)
Data oblotu: 30 czerwca 1968
Egzemplarze: 131
Napęd: 4 × General Electric CF6-50, turbowentylatorowe
Ciąg: 220 kN każdy
Rozpiętość: 67,89 m
Długość: 75,54 m
Długość kadłuba: 70,29 m
Wysokość: 19,85 m
Zapas paliwa: 193 620 litrów
Prędkość: przelotowa - 0,79 Ma, minimalna- 210 km/h, wznoszenia - 9,1 m/s
Pułap: 10 360 m
Zasięg podstawowy: 6033 km
Rozbieg: 2530 m
Dobieg: 1490 m
słk / Wikimedia / trojmiasto.pl