Największe jezioro Tytana. Kraken Mare ma imponującą głębokość

Największe jezioro Tytana. Kraken Mare ma imponującą głębokość

Jeziora na powierzchni Tytana odbijają promienie słoneczne
Źródło zdjęć: © NASA/JPL-Caltech/University of Arizona/University of Idaho
Karolina Modzelewska
04.05.2021 11:43

Tytan, czyli największy księżyc Saturna, jest jedynym znanym miejscem w naszym Układzie Słonecznym (oprócz Ziemi), które na swojej powierzchni posiada jeziora wypełnione cieczą. Naukowcy od dawna im się przyglądali, a ostatnio udało im się dokładniej zbadać największe z nich - Kraken Mare i oszacować jego głębokość.

Eksperci w swoich badaniach wykorzystali skany radarowe wykonane przez sondę Cassini w sierpniu 2014 roku. Ich analizy pozwoliły określić głębokość Kraken Mare, co opisali na łamach czasopisma "Scientific American".

Księżycowe jezioro wypełnione cieczą

Kraken Mare, czyli jezioro wypełnione mieszanką metanu, etanu i azotu, zostało odkryte w 2007 roku. Tworzy je kilka basenów połączonych cieśninami, których powierzchnię można porównać do powierzchni Morza Kaspijskiego. Naukowcy, dokonując pomiarów batymetrycznych, ustalili, że w miejscach, gdzie wykryto dno morskie, głębokość jeziora wynosi 85 metrów. Z kolei w jego środkowej i zachodniej części może ona osiągać 100, a nawet 300 metrów.

Jak jednak zaznacza planetolog Valerio Poggiali z Cornell University, pomiary mogą być niedokładne. Jego zdaniem niektóre sygnały wysyłane przez radar nie odbiły się od dna jeziora nie z powodu dużej głębokości, ale dlatego, że ciecz pochłonęła więcej energii, niż zostało to początkowo wyliczone. Jeśli tak faktycznie jest, robocze szacunki naukowców dotyczące składu Kraken Mare są nieaktualne.

Eksperci ustalili, że jezioro składa się "w około 70 procentach z ciekłego metanu, 16 procent z ciekłego azotu i 14 procent z ciekłego etanu w temperaturze -182 stopni Celsjusza", jak możemy przeczytać w artykule. Dodatkowo, gdy sonda Cassini wykonywała pomiary, fale na jeziorze miały zaledwie kilka milimetrów wysokości.

Zrozumienie Kraken Mare ma ogromne znaczenie dla przyszłych badań Tytana. Pozwoli również usprawnić projektowanie zautomatyzowanych łodzi podwodnych oraz innego sprzętu, który w przyszłości zostanie wysłany i zastosowany na powierzchni księżyca Saturna. Dlatego naukowcy planują kolejne badania i pomiary.