Najszybsze samoloty świata

Najszybsze samoloty świata
Źródło zdjęć: © USAF

29.07.2013 | aktual.: 29.12.2016 08:17

Przedstawiamy najszybsze samoloty świata, które dzierżą oficjalny rekord prędkości. Trzeba jednak zaznaczyć, że lider tego rankingu ustanowił swój wynik w 1976 roku i do dziś został pobity przez eksperymentalne maszyny, takie jak North American X-15 czy NASA X-43A. To jednak dopiero prototypy, których wyniki nie są jak na razie oficjalnymi rekordami.

Przedstawiamy najszybsze samoloty świata - lider rankingu, odległość w linii prostej między Gdańskiem a Krakowem pokonałby w zaledwie 7 minut! Co więcej, rekordowy wynik został ustanowiony w 1976 roku i do dziś pobiły go tylko eksperymentalne maszyny, takie jak North American X-15 czy NASA X-43A. To jednak tylko prototypy, których wyniki nie są jak na razie oficjalnymi rekordami.

North American F-100C Super Sabre

Ten amerykański samolot myśliwsko-bombowy został stworzony jako pierwsza seryjnie produkowana maszyna zdolna do przekroczenia prędkości dźwięku w locie poziomym. Już podczas pierwszego lotu 25 maja 1953, prototyp przekroczył barierę dźwięku i ustanowił rekord prędkości.

Maksymalna prędkość: 1323 km/h

1 / 9

Fairey Delta 2

Obraz
© RuthAS / CC via wikimedia

Samolot określany czasami mianem FD2 był brytyjską jednostką doświadczalną, którą wykorzystywano w pracach nad systemami sterowania w lotach z prędkościami pod- i naddźwiękowymi. Fairy Delta 2 jako pierwszy przekroczył barierę prędkości 1600 km/h i dzierżył rekord przez ponad rok.

Maksymalna prędkość: 1822 km/h

2 / 9

McDonnell F-101A Voodoo

Obraz
© USAF

Początkowo samolot ten projektowany był jako maszyna eskortująca bombowce dalekiego zasięgu. Z czasem jednak zmieniło się zastosowanie i F-101 Voodoo stał się samolotem myśliwsko-bombowym zdolnym do przenoszenia ładunków atomowych.

Maksymalna prędkość: 1943 km/h

3 / 9

Lockheed F-104C Starfighter

Obraz
© USAF

Samolot słynął między innymi z dużej liczby awarii i wypadków. W połowie lat 60. w Niemczech wybuchł skandal łapówkarski związany z zakupem przez armię samolotów F-104 Starfighter. W trakcie całej służby, Niemcy stracili w wyniku wypadków około 30 proc. tych maszyn. Z tego powodu, samolot został ochrzczony przez zachodnioniemieckie media "Witwenmacher", co w wolnym tłumaczeniu można przełożyć jako "twórca wdów". Co ciekawe, kanadyjskie siły powietrzne straciły aż połowę F-104.

Maksymalna prędkość: 2259 km/h

4 / 9

MiG-21

Obraz
© USAF

Z powodu swoich kształtów, ten ponaddźwiękowy myśliwiec był przez radzieckich pilotów określany "bałałajką". Polscy lotnicy woleli mówić na niego "ołówek". Ponad 50 lat od wprowadzenia do służby, samolot ten służy jeszcze w lotnictwie wielu krajów.

Maksymalna prędkość: 2388 km/h

5 / 9

Convair F-106 Delta Dart

Obraz
© USAF

Convair F-106 określany był mianem zaawansowanego myśliwca przechwytującego i był ostatnim przeznaczonym do takich zadań samolotem w amerykańskich siłach powietrznych. Oficjalna nazwa samolotu "Delta Dart" była wykorzystywana rzadko – piloci woleli go określać po prostu "six", czyli "szóstką".

Maksymalna prędkość: 2455 km/h

6 / 9

McDonnell Douglas F-4 Phantom I

Obraz
© Domena publiczna

To chyba najbardziej znany samolot wykorzystywany podczas wojny wietnamskiej. Phantomy służyły jednak w armiach całego świata o wiele dłużej. Amerykanie wycofali je w 1996 roku, ale jeszcze rok temu Phantomy można było znaleźć na wyposażeniu 7 państw, w których służą łącznie 462 samoloty tego typu.

Maksymalna prędkość: 2585 km/h

7 / 9

Ye-166

Obraz
© Mike1979 Russia / CC via wikimedia

W rzeczywistości rekord prędkości został ustanowiony przez maszynę typu Ye-152-1, ale podczas ustanawiania wyniku, Rosjanie podali, że tak szybko może latać też zupełnie nowy typ samolotu - Ye-166.

Maksymalna prędkość: 2681 km/h

8 / 9

Lockheed YF-12A

Obraz
© USAF

Lockheed YF-12A to prototyp amerykańskiego samolotu przechwytującego. Jest on jednocześnie pierwowzorem słynnego Lockheed SR-71 Blackbird. Do dzisiaj maszyna ta pozostaje największym załogowym samolotem przechwytującym.

Maksymalna prędkość: 3331 km/h

9 / 9

Lockheed SR-71 Blackbird

Obraz
© Judson Brohmer/USAF

Ten samolot stanowi rozwinięcie projektu YF-12A. Choć zaprojektowany został na przełomie lat 50. I 60. XX wieku, do dzisiaj jest posiadaczem oficjalnego rekordu prędkości. Maszyna powstałą na zamówienie CIA, choć wykorzystywany jest również z przez NASA.

Maksymalna prędkość: 3529 km/h

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (254)