Przedstawiamy najszybsze samoloty świata, które dzierżą oficjalny rekord prędkości. Trzeba jednak zaznaczyć, że lider tego rankingu ustanowił swój wynik w 1976 roku i do dziś został pobity przez eksperymentalne maszyny, takie jak North American X-15 czy NASA X-43A. To jednak dopiero prototypy, których wyniki nie są jak na razie oficjalnymi rekordami.
Przedstawiamy najszybsze samoloty świata - lider rankingu, odległość w linii prostej między Gdańskiem a Krakowem pokonałby w zaledwie 7 minut! Co więcej, rekordowy wynik został ustanowiony w 1976 roku i do dziś pobiły go tylko eksperymentalne maszyny, takie jak North American X-15 czy NASA X-43A. To jednak tylko prototypy, których wyniki nie są jak na razie oficjalnymi rekordami.
North American F-100C Super Sabre
Ten amerykański samolot myśliwsko-bombowy został stworzony jako pierwsza seryjnie produkowana maszyna zdolna do przekroczenia prędkości dźwięku w locie poziomym. Już podczas pierwszego lotu 25 maja 1953, prototyp przekroczył barierę dźwięku i ustanowił rekord prędkości.
Maksymalna prędkość: 1323 km/h
Fairey Delta 2
Samolot określany czasami mianem FD2 był brytyjską jednostką doświadczalną, którą wykorzystywano w pracach nad systemami sterowania w lotach z prędkościami pod- i naddźwiękowymi. Fairy Delta 2 jako pierwszy przekroczył barierę prędkości 1600 km/h i dzierżył rekord przez ponad rok.
Maksymalna prędkość: 1822 km/h
McDonnell F-101A Voodoo
Początkowo samolot ten projektowany był jako maszyna eskortująca bombowce dalekiego zasięgu. Z czasem jednak zmieniło się zastosowanie i F-101 Voodoo stał się samolotem myśliwsko-bombowym zdolnym do przenoszenia ładunków atomowych.
Maksymalna prędkość: 1943 km/h
Lockheed F-104C Starfighter
Samolot słynął między innymi z dużej liczby awarii i wypadków. W połowie lat 60. w Niemczech wybuchł skandal łapówkarski związany z zakupem przez armię samolotów F-104 Starfighter. W trakcie całej służby, Niemcy stracili w wyniku wypadków około 30 proc. tych maszyn. Z tego powodu, samolot został ochrzczony przez zachodnioniemieckie media "Witwenmacher", co w wolnym tłumaczeniu można przełożyć jako "twórca wdów". Co ciekawe, kanadyjskie siły powietrzne straciły aż połowę F-104.
Maksymalna prędkość: 2259 km/h
MiG-21
Z powodu swoich kształtów, ten ponaddźwiękowy myśliwiec był przez radzieckich pilotów określany "bałałajką". Polscy lotnicy woleli mówić na niego "ołówek". Ponad 50 lat od wprowadzenia do służby, samolot ten służy jeszcze w lotnictwie wielu krajów.
Maksymalna prędkość: 2388 km/h
Convair F-106 Delta Dart
Convair F-106 określany był mianem zaawansowanego myśliwca przechwytującego i był ostatnim przeznaczonym do takich zadań samolotem w amerykańskich siłach powietrznych. Oficjalna nazwa samolotu "Delta Dart" była wykorzystywana rzadko – piloci woleli go określać po prostu "six", czyli "szóstką".
Maksymalna prędkość: 2455 km/h
McDonnell Douglas F-4 Phantom I
To chyba najbardziej znany samolot wykorzystywany podczas wojny wietnamskiej. Phantomy służyły jednak w armiach całego świata o wiele dłużej. Amerykanie wycofali je w 1996 roku, ale jeszcze rok temu Phantomy można było znaleźć na wyposażeniu 7 państw, w których służą łącznie 462 samoloty tego typu.
Maksymalna prędkość: 2585 km/h
Ye-166
W rzeczywistości rekord prędkości został ustanowiony przez maszynę typu Ye-152-1, ale podczas ustanawiania wyniku, Rosjanie podali, że tak szybko może latać też zupełnie nowy typ samolotu - Ye-166.
Maksymalna prędkość: 2681 km/h
Lockheed YF-12A
Lockheed YF-12A to prototyp amerykańskiego samolotu przechwytującego. Jest on jednocześnie pierwowzorem słynnego Lockheed SR-71 Blackbird. Do dzisiaj maszyna ta pozostaje największym załogowym samolotem przechwytującym.
Maksymalna prędkość: 3331 km/h
Lockheed SR-71 Blackbird
Ten samolot stanowi rozwinięcie projektu YF-12A. Choć zaprojektowany został na przełomie lat 50. I 60. XX wieku, do dzisiaj jest posiadaczem oficjalnego rekordu prędkości. Maszyna powstałą na zamówienie CIA, choć wykorzystywany jest również z przez NASA.
Maksymalna prędkość: 3529 km/h