Najstarsza skóra zwierzęcia. Niezwykłe odkrycie naukowców

Archeolog podczas pracy
Źródło zdjęć: © getty | JOHN ELK III
oprac. KLT
27.01.2024 11:05, aktualizacja: 27.01.2024 13:28

Naukowcy znaleźli najstarszy fragment skóry. Należy on do gada, który żył w okresie paleozoiku. Z badań wynika, że zwierzę to prowadziło ziemnowodny tryb życia.

Skamieniałość najstarszej zwierzęciej skóry opisano na łamach "Current Biology". Jest ona szczególna, gdyż powierzchnia skóry, którą odnaleziono, najbardziej przypomina fakturę skóry krokodyla. Jest to skamieniałość skóry gada z wczesnego paleozoiku, który prowadził tryb życia ziemnowodny, czyli łączący elementy życia na lądzie i w wodzie.

To niezwykłe znalezisko, będące najstarszym znanym okazem skóry zwierzęcia, dostarcza naukowcom cennych informacji na temat ewolucji zwierząt i ich przejścia od wodnego do lądowego trybu życia.

Okaz ten został odkryty w systemie jaskiń wapiennych Richards Spur, położonych w stanie Oklahoma. Skóra i tkanki miękkie rzadko ulegają procesowi fosylizacji, jednak w tym przypadku, dzięki szczególnym warunkom związanym z mikroklimatem jaskiń wapiennych, udało się to osiągnąć. Naukowcy przypuszczają, że zwierzęta, których skamieniałości teraz odnajdują, musiały wpaść do wnętrza jaskiń, z których nie były już w stanie się wydostać.

Skamieniałość skóry, którą odnaleziono, jest niewielka - jej powierzchnia jest mniejsza od paznokcia. Jednak dzięki badaniom mikroskopowym naukowcy mogą dokładnie zbadać jej strukturę.

Na podstawie tych badań naukowcy uważają, że struktura skóry jest podobna do struktury skóry owodniowców - zwierząt lądowych, które dzięki błonom płodowym wykształciły zdolność do rozmnażania się na lądzie. To właśnie z takiej skóry później wykształciły się ptasie pióra i mieszki włosowe u ssaków.

Obecnie okazy te są przechowywane w Królewskim Muzeum Ontario, które znajduje się w Kanadzie.