Najgorsze samoloty pasażerskie świata
26.03.2013 | aktual.: 29.12.2016 08:21
Jeśli często latacie samolotami, to z dużym prawdopodobieństwem zdarzyło wam się podróżować na pokładzie maszyny, która rodzi w głowie pytanie: czy to samolot, czy wehikuł czasu?
Jeśli często latacie samolotami, to z dużym prawdopodobieństwem zdarzyło wam się podróżować na pokładzie maszyny, która rodzi w głowie pytanie: czy to samolot, czy wehikuł czasu? Wiele linii lotniczych, zwłaszcza w biedniejszych krajach, przewozi pasażerów w samolotach, które nierzadko są dużo starsze od nich samych.
Amerykański serwis Jalopnik.com zapytał czytelników z całego świata o to jaki jest najgorszy samolot jakim lecieli. W ten sposób powstała lista maszyn, które powodują, że przez cały lot człowiek błaga, aby podróż dobiegła już końca. Choć samoloty te są oczywiście sprawdzone pod kątem technicznym i dopuszczone do lotów, patrząc na starego Yaka-42 albo lecąc głośnym ATR-72 trudno nie wydusić z siebie pytania: to jeszcze lata?
Embraer EMB 120
Zestawienie najgorszych samolotów pasażerskich świata otwiera Embraer EMB 120. Ta maszyna zapisała się na kartach historii głównie jako samolot, który zabił 14 osób w katastrofie. 11 września 1991 roku Embraer EMB 120 Brasilia rozbił się podczas podchodzenia do lądowania. Początkowo podejrzewano zamach terrorystyczny, ale badanie wraku wykazało, że wypadek spowodowało kilka brakujących śrubek w stabilizatorze lotu. Embraer Brasilia został zbudowany zaledwie 3 lata przed wypadkiem, ale przez całą służbę maszyna ta trafiała aż 33 razy do nieplanowanych napraw.
ATR 72
Włosi do spółki z Francuzami stworzyli turbośmigłowy samolot, który jest wykorzystywany chociażby przez polskie linie Eurolot, a do niedawna latał również w barwach LOT-u. ATR 72 uchodzi za maszynę bezpieczną, ale pomimo tego podróż nim z pewnością nie należy do najprzyjemniejszych. W środku jest bardzo głośno, stare siedzenia są niewygodne, a gdy zostaniecie zmuszeni do skorzystania z toalety w trakcie lotu, przygotujcie się lepiej na dość traumatyczne doświadczenie. Najlepiej ATR 72 podsumował nasz redakcyjny kolega, nazywając go "Ikarusem wśród samolotów".
Saab 340
Stosunkowo nieduży, turbośmigłowy samolot szwedzkiej produkcji może zabrać na pokład od 33 do 37 pasażerów. Jak donoszą osoby, które miały okazję lecieć tą maszyną - Saab 340 jest stary, głośny, mało wydajny i... brzydko pachnie. Na szczęście wykorzystywany jest tylko na krótkich trasach krajowych.
Tupolew Tu 154
Na niechlubnej liście najgorszych samolotów znalazł się też chyba najsłynniejszy samolot Polski, czyli Tu 154. Choć czytelnicy amerykańskiego serwisu nie wspomnieli ani słowem o polskiej tragedii pod Smoleńskiem, wyraźnie podkreślili, że Tu 154 to maszyna przestarzała i ten kiedyś dobry samolot, nie przystaje do dzisiejszych realiów. Trudno się nie zgodzić.
Iljuszyn Ił-62
Jeśli szukacie mocnych wrażeń podczas lotu samolotem, możecie spróbować odbyć podróż Iłem 62. Wykorzystywane są one na trasach transatlantyckich i, jak zaznacza jeden z internautów, pozbawione są siłowników, które wspomagają sterowanie elementami samolotu. Jeśli więc łopatki lub inny element zostaną przymrożone, w walce z lodem musimy liczyć tylko na siłę mięśni pilota.
Jak-42
Pisząc o samolotach byłego Związku Radzieckiego, nie można pominąć Jaka-42. Osoby, które miały okazję lecieć tą maszyną wspominają, że w pamięci utknęły im zwłaszcza niewielkie drzwi, które kończą się na wysokości klatki piersiowej dorosłego mężczyzny i zmuszają do mocnego pochylenia sylwetki, podczas wsiadania i wysiadania z samolotu. Do tego należy dołożyć niewygodne siedzenia i luźne elementy, które podczas lotu sprawiają wrażenie, jakby zaraz miały się rozpaść.
Boeing 757
Ten wprowadzony w 1983 roku samolot, pomimo swojego wieku na pewno jeszcze przez jakiś czas będzie służył w liniach lotniczych różnych krajów. Powodem jest fakt, że to jeden z niewielu wąskokadłubowych samolotów, które mogą latać na trasach transatlantyckich. Niestety Boeing 757 ma kilka uciążliwych dla pasażerów wad. Załadunek i rozładunek tej maszyny trwają w nieskończoność, a do tego na wielu lotniskach trzeba czekać na przydzielenie stanowiska dla tej maszyny, gdyż ich kadłub znajduje się tak wysoko nad ziemią, że nie pasuje do każdej bramki. Wiele linii lotniczych powoli zastępuje te maszyny Airbusami A321.
Boeing 737-200
Ostatni na naszej liście najgorszych samolotów pasażerskich świata jest Boeing 737-200. Maszyna ta powstała w 1967 roku i ciągnie się za nią niechlubna statystyka jednego wypadku co 500 tys. wylatanych kilometrów. Na szczęście te samoloty wykorzystywane są już tylko przez linie lotnicze krajów trzeciego świata... i Kanady.
gb/jg/gb