MSZ: Internetowy system zgłoszenia podróży zagranicznej
W ślad za rosnącą z rok na roku mobilnością Polaków, którzy coraz chętniej podróżują do odległych, coraz bardziej egzotycznych miejsc na świecie, odnotowujemy proporcjonalny wzrost przypadków udzielenia pomocy naszym rodakom przez służbę konsularną RP.
26.07.2010 10:54
Obok podstawowych zadań konsularnych obejmujących sprawy paszportowe, wizowe, prawne czy obywatelskie, konsulowie coraz częściej podejmują działania ponadstandardowe, związane z sytuacjami kryzysowymi, które stwarzają realne zagrożenie dla naszych obywateli.
Przypomnijmy niektóre dramatyczne zdarzenia ostatnich lat: tsunami w Azji Południowo-Wschodniej, trzęsienia ziemi we Włoszech, na Haiti i w Chile, konflikty zbrojne w różnych regionach świata i lawiny błotne w Andach.
Wypracowując optymalne warunki dla udzielania polskim obywatelom szybkiej i skutecznej pomocy Ministerstwo Spraw Zagranicznych przygotowało system informatyczny ułatwiający - w przypadku zaistnienia trudnych czy niebezpiecznych sytuacji - utrzymywanie kontaktu między konsulem a obywatelami polskimi. Opiera się on na zasadzie dobrowolnego zgłaszania pobytu za granicą przez obywateli polskich podróżujących do regionów i miejsc, w których przebywanie może stwarzać zagrożenie dla ich zdrowia i życia.
System stworzono z myślą o osobach podróżujących indywidualne do miejsc, do których wyjazd jest obarczony określonym ryzykiem (vide informacje zawarte w poradniku MSZ "Polak za Granicą", dostępnym na stronie internetowej www.msz.gov.pl , w zakładce "Informacje konsularne"). W przypadku pobytu w regionach bezpiecznych lub wyjazdów zorganizowanych, opieka realizowana jest standardowo przez władze miejscowe lub organizatorów turystyki (np. na terytorium Unii Europejskiej).
Jak działa system:
- na stronie www.e-konsulat.gov.pl, w zakładce zgłoszenie podróży należy wpisać dane kontaktowe, podając przy tym możliwie precyzyjnie termin i miejsce pobytu za granicą oraz ewentualnie wskazując dane osoby w kraju, z którą konsul mógłby uzyskać kontakt w razie potrzeby;
- wpisów można dokonać nie wcześniej niż 3. dni przed datą planowanego wyjazdu;
- możliwe jest dokonywanie zmian lub uaktualnień w treści wpisu (także podczas pobytu za granicą);
- ww. dane są automatycznie usuwane z systemu w ciągu 2 dni po deklarowanym terminie powrotu;
- wszelkie informacje zawarte we wpisie - podlegając ochronie zgodnie z przepisami prawa - będą używane wyłącznie przez polską służbę konsularną jedynie w przypadkach wystąpienia potwierdzonych i szczególnie poważnych zagrożeń, np. klęski żywiołowe, ataki terrorystyczne, konieczność ewakuacji z danego terenu itp.;
- w przypadku wystąpienia zagrożenia, konsul, korzystając z poczty elektronicznej lub poczty SMS powiadamia o ww. zagrożeniu przebywających na danym obszarze obywateli polskich zarejestrowanych w systemie; identycznie będą dystrybuowane inne ważne informacje dotyczące naszych obywateli, np. zarządzenie ewakuacji lub wskazanie bezpiecznych miejsc schronienia.