MSZ: Internetowy system zgłoszenia podróży zagranicznej

W ślad za rosnącą z rok na roku mobilnością Polaków, którzy coraz chętniej podróżują do odległych, coraz bardziej egzotycznych miejsc na świecie, odnotowujemy proporcjonalny wzrost przypadków udzielenia pomocy naszym rodakom przez służbę konsularną RP.

MSZ: Internetowy system zgłoszenia podróży zagranicznej

26.07.2010 10:54

Obok podstawowych zadań konsularnych obejmujących sprawy paszportowe, wizowe, prawne czy obywatelskie, konsulowie coraz częściej podejmują działania ponadstandardowe, związane z sytuacjami kryzysowymi, które stwarzają realne zagrożenie dla naszych obywateli.

Przypomnijmy niektóre dramatyczne zdarzenia ostatnich lat: tsunami w Azji Południowo-Wschodniej, trzęsienia ziemi we Włoszech, na Haiti i w Chile, konflikty zbrojne w różnych regionach świata i lawiny błotne w Andach.

Obraz

Wypracowując optymalne warunki dla udzielania polskim obywatelom szybkiej i skutecznej pomocy Ministerstwo Spraw Zagranicznych przygotowało system informatyczny ułatwiający - w przypadku zaistnienia trudnych czy niebezpiecznych sytuacji - utrzymywanie kontaktu między konsulem a obywatelami polskimi. Opiera się on na zasadzie dobrowolnego zgłaszania pobytu za granicą przez obywateli polskich podróżujących do regionów i miejsc, w których przebywanie może stwarzać zagrożenie dla ich zdrowia i życia.

System stworzono z myślą o osobach podróżujących indywidualne do miejsc, do których wyjazd jest obarczony określonym ryzykiem (vide informacje zawarte w poradniku MSZ "Polak za Granicą", dostępnym na stronie internetowej www.msz.gov.pl , w zakładce "Informacje konsularne"). W przypadku pobytu w regionach bezpiecznych lub wyjazdów zorganizowanych, opieka realizowana jest standardowo przez władze miejscowe lub organizatorów turystyki (np. na terytorium Unii Europejskiej).

Jak działa system:

- na stronie www.e-konsulat.gov.pl, w zakładce zgłoszenie podróży należy wpisać dane kontaktowe, podając przy tym możliwie precyzyjnie termin i miejsce pobytu za granicą oraz ewentualnie wskazując dane osoby w kraju, z którą konsul mógłby uzyskać kontakt w razie potrzeby;

- wpisów można dokonać nie wcześniej niż 3. dni przed datą planowanego wyjazdu;

- możliwe jest dokonywanie zmian lub uaktualnień w treści wpisu (także podczas pobytu za granicą);

- ww. dane są automatycznie usuwane z systemu w ciągu 2 dni po deklarowanym terminie powrotu;

- wszelkie informacje zawarte we wpisie - podlegając ochronie zgodnie z przepisami prawa - będą używane wyłącznie przez polską służbę konsularną jedynie w przypadkach wystąpienia potwierdzonych i szczególnie poważnych zagrożeń, np. klęski żywiołowe, ataki terrorystyczne, konieczność ewakuacji z danego terenu itp.;

- w przypadku wystąpienia zagrożenia, konsul, korzystając z poczty elektronicznej lub poczty SMS powiadamia o ww. zagrożeniu przebywających na danym obszarze obywateli polskich zarejestrowanych w systemie; identycznie będą dystrybuowane inne ważne informacje dotyczące naszych obywateli, np. zarządzenie ewakuacji lub wskazanie bezpiecznych miejsc schronienia.

Komentarze (2)