Modernizacja latających ciężarówek polskiej armii. MON podpisało umowę
Minister obrony Władysław Kosiniak-Kamysz podpisał umowę o wartości 102,7 mln euro na modernizację i unifikację samolotów C-295M CASA dla Wojska Polskiego. Modernizacja obejmie wszystkie maszyny tego typu, które są eksploatowane w Siłach Powietrznych, a większość prac z tym związanych zostanie zrealizowana w zakładach Airbus Poland S.A. w Polsce.
13.12.2024 | aktual.: 13.12.2024 18:26
Prace modernizacyjne, które zostaną zrealizowane w latach 2025-2033, obejmą 16 samolotów transportowych C-295M CASA będących na wyposażeniu 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Balicach, czyli wszystkie statki powietrzne tego typu obecnie eksploatowane w Siłach Powietrznych. Dwa samoloty zostaną zmodernizowane w Hiszpanii, a prace nad pozostałymi będą realizowane w zakładach Airbus Poland S.A. w Polsce.
Jak podaje MON, celem zawartej umowy "jest m.in. wyposażenie floty samolotów transportowych C-295M w nowoczesne systemy awioniczne oraz zwiększenie zdolności operacyjnych samolotów poprzez modernizację systemów identyfikacji swój-obcy, łączności radiowej i satelitarnej, obrony własnej oraz zwiększenie możliwości desantowania skoczków spadochronowych".
C-295M CASA w polskiej armii
Samoloty transportowe C-295M, wyprodukowane przez hiszpańską firmę CASA (obecnie część Airbus Defence and Space), to jedne z najważniejszych maszyn wspierających logistykę i transport w polskich Siłach Powietrznych. Polska zakupiła pierwsze ich egzemplarze w 2001 r., a pierwszy samolot C-295M CASA wylądował w podkrakowskich Balicach latem 2023 r. Był to ważny moment dla polskiego lotnictwa transportowego, ponieważ dzięki zakupom z Zachodu armia mogła stopniowo rezygnować z wcześniej używanych radzieckich konstrukcji. Do 2013 roku flota C-295M wzrosła do 16 maszyn, co czyni Polskę jednym z największych użytkowników tego typu samolotów w NATO.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czas na AI. Zapowiedź buntu maszyn czy nowa rewolucja przemysłowa? - Historie Jutra napędza PLAY #5
C-295M to dwusilnikowy turbośmigłowy samolot o maksymalnej masie startowej 23,2 tony. Dzięki mocnym silnikom Pratt & Whitney Canada PW127G jest zdolny do transportu ładunków o masie do 9,25 tony lub 71 w pełni wyposażonych żołnierzy. Co ważne, maszyna wyróżnia się możliwością startu i lądowania na krótkich i nieutwardzonych pasach. Dzięki temu bardzo dobrze sprawdza się podczas działań w trudnym terenie i w strefach konfliktów.
Kabina załadunkowa została przystosowana do transportu różnorodnych ładunków, w tym sprzętu wojskowego, pojazdów i kontenerów. Dzięki nowoczesnemu systemowi awioniki spełniającemu standardy NATO, samolot może wykonywać misje zarówno w dzień, jak i w nocy, również w trudnych warunkach pogodowych.
C-295M służy przede wszystkim jako samolot transportowy do przerzutu żołnierzy, sprzętu i materiałów w różne rejony kraju oraz poza jego granice. Wykorzystywany jest także do ewakuacji medycznej (MEDEVAC) i wsparcia misji humanitarnych. Przykładowo po wycofaniu wojsk NATO z Afganistanu w 2021 r. polskie C-295M uczestniczyły w operacjach ewakuacyjnych. Natomiast w 2022 r. polskie C-295M odegrały istotną rolę w dostarczaniu pomocy dla Ukrainy oraz w transportach związanych z operacjami NATO.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski