WAŻNE
TERAZ

Media: Kijów i sojusznicy odrzucają kluczowe punkty planu pokojowego

Samoloty C295M. Produkujemy w Polsce już 60 proc. konstrukcji

Airbus jest zaangażowany w Polsce już od ponad 20 lat, a jego warszawski odział produkuje już ponad połowę elementów konstrukcyjnych samolotów transportowych Airbus C295M.

Produkcja sekcji kadłuba C295M w Polsce.Produkcja sekcji kadłuba C295M w Polsce.
Źródło zdjęć: © Airbus
Przemysław Juraszek

Spółka Airbus Poland S.A. rozpoczęła wytwarzanie elementów do centralnej sekcji kadłuba samolotu transportowego C295M. Warto zaznaczyć, że polski oddział produkuje elementy nie tylko na potrzeby polskiej floty samolotów, ale także na poczet eksportu. Polskie zakłady odpowiadają już za blisko 60 proc. konstrukcji samolotu.

Zakres działalności obejmuje produkcję m.in.: skrzydeł, kabiny pilota, wiązek elektrycznych, części ogonowej, rampy oraz drzwi, w tym tych dla pilotów, spadochroniarzy i drzwi awaryjnych. Polski dział Airbusa zatrudnia około 700 specjalistów, a nowe zlecenie doprowadzi do zatrudnienia prawie 30 nowych pracowników.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samoloty Airbus C295M - wół roboczy polskiego lotnictwa transportowego

Polska zamówiła 16 samolotów Airbus (niegdyś CASA) C295M w 2003 roku, ale obecny stan liczy 15 egzemplarzy po katastrofie w Mirosławcu z 2008 roku. Są to bardzo popularne średnie samoloty transportowe użytkowane przez 41 użytkowników z 37 państw. Wyprodukowany wolumen obejmuje ponad 300 samolotów, a łączny nalot dla wszystkich maszyn przekroczył 640 000 godzin.

C295M to samolot transportowy o rozpiętości skrzydeł lekko ponad 27 metrów napędzany przez parę silników turbośmigłowych Pratt & Whitney Canada PW127G o mocy około 2 tys. kW każdy. Kabina o długości prawie 13 metrów zapewnia miejsce dla około 70 żołnierzy, 24 noszy bądź trzech samochodów terenowych. Z kolei w przypadku przewożenia ładunku limitem jest 9 ton.

Zasięg samolotu jest dość mocno zależny od ładunku, ponieważ z lekkim ładunkiem zasięg maksymalny może lekko przekraczać 5 tys. km, a w przypadku 8 ton ta wartość spada do nieco ponad 2 tys. km. Warto zaznaczyć, że polskie maszyny poza nowoczesnymi systemami nawigacji mają też zamontowane wyrzutnie flar i dipoli mające zmylić głowice naprowadzające pocisków przeciwlotniczych.

To czytają wszyscy
Już w przyszłym roku. AI w ukraińskich rakietach i systemach przeciwdronowych
Już w przyszłym roku. AI w ukraińskich rakietach i systemach przeciwdronowych
TECH
Ukrainiec pobił rekord. Tyle Shahedów zniszczył jednej nocy
Ukrainiec pobił rekord. Tyle Shahedów zniszczył jednej nocy
TECH
Rosjanie pokazali nagranie. "Zapomnieli" o ważnym szczególe
Rosjanie pokazali nagranie. "Zapomnieli" o ważnym szczególe
TECH
Rozbił się w Dubaju. Katastrofa indyjskiego myśliwca
Rozbił się w Dubaju. Katastrofa indyjskiego myśliwca
TECH
Odmówili Ukrainie. Podali ważny powód
Odmówili Ukrainie. Podali ważny powód
TECH
Nietypowy lot Poseidona. Patrolował Morze Czarne
Nietypowy lot Poseidona. Patrolował Morze Czarne
TECH
Odkryj
TikTok chce, abyś… mniej korzystał z TikToka. Mamy problem z cyberhigieną
TikTok chce, abyś… mniej korzystał z TikToka. Mamy problem z cyberhigieną
TECH
Znaleźli nieznaną linię genetyczną. Ma ok. 8500 lat
Znaleźli nieznaną linię genetyczną. Ma ok. 8500 lat
TECH
Ukraińcy planują kupić nowe myśliwce. Potrzebują dla nich schronów
Ukraińcy planują kupić nowe myśliwce. Potrzebują dla nich schronów
TECH
Trzech chińskich astronautów utknęło w kosmosie. Nie mają kapsuły
Trzech chińskich astronautów utknęło w kosmosie. Nie mają kapsuły
TECH
Historyczna próba. Bezzałogowy myśliwiec trafił F-16
Historyczna próba. Bezzałogowy myśliwiec trafił F-16
TECH
"Niezwykły sukces". Ukraińcy trafili w Kalibra
"Niezwykły sukces". Ukraińcy trafili w Kalibra
TECH
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀