Samoloty C295M. Produkujemy w Polsce już 60 proc. konstrukcji

Airbus jest zaangażowany w Polsce już od ponad 20 lat, a jego warszawski odział produkuje już ponad połowę elementów konstrukcyjnych samolotów transportowych Airbus C295M.

Produkcja sekcji kadłuba C295M w Polsce.Produkcja sekcji kadłuba C295M w Polsce.
Źródło zdjęć: © Airbus
Przemysław Juraszek

Spółka Airbus Poland S.A. rozpoczęła wytwarzanie elementów do centralnej sekcji kadłuba samolotu transportowego C295M. Warto zaznaczyć, że polski oddział produkuje elementy nie tylko na potrzeby polskiej floty samolotów, ale także na poczet eksportu. Polskie zakłady odpowiadają już za blisko 60 proc. konstrukcji samolotu.

Zakres działalności obejmuje produkcję m.in.: skrzydeł, kabiny pilota, wiązek elektrycznych, części ogonowej, rampy oraz drzwi, w tym tych dla pilotów, spadochroniarzy i drzwi awaryjnych. Polski dział Airbusa zatrudnia około 700 specjalistów, a nowe zlecenie doprowadzi do zatrudnienia prawie 30 nowych pracowników.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samoloty Airbus C295M - wół roboczy polskiego lotnictwa transportowego

Polska zamówiła 16 samolotów Airbus (niegdyś CASA) C295M w 2003 roku, ale obecny stan liczy 15 egzemplarzy po katastrofie w Mirosławcu z 2008 roku. Są to bardzo popularne średnie samoloty transportowe użytkowane przez 41 użytkowników z 37 państw. Wyprodukowany wolumen obejmuje ponad 300 samolotów, a łączny nalot dla wszystkich maszyn przekroczył 640 000 godzin.

C295M to samolot transportowy o rozpiętości skrzydeł lekko ponad 27 metrów napędzany przez parę silników turbośmigłowych Pratt & Whitney Canada PW127G o mocy około 2 tys. kW każdy. Kabina o długości prawie 13 metrów zapewnia miejsce dla około 70 żołnierzy, 24 noszy bądź trzech samochodów terenowych. Z kolei w przypadku przewożenia ładunku limitem jest 9 ton.

Zasięg samolotu jest dość mocno zależny od ładunku, ponieważ z lekkim ładunkiem zasięg maksymalny może lekko przekraczać 5 tys. km, a w przypadku 8 ton ta wartość spada do nieco ponad 2 tys. km. Warto zaznaczyć, że polskie maszyny poza nowoczesnymi systemami nawigacji mają też zamontowane wyrzutnie flar i dipoli mające zmylić głowice naprowadzające pocisków przeciwlotniczych.

Wybrane dla Ciebie
"Tajemnicze cząsteczki" u psów. Mogą pomóc z ludzką długowiecznością
"Tajemnicze cząsteczki" u psów. Mogą pomóc z ludzką długowiecznością
Zbroją się jak nigdy. Kupią też Leopardy i CAESARy
Zbroją się jak nigdy. Kupią też Leopardy i CAESARy
Nowa hipoteza o pierwszych Amerykanach. Trop prowadzi do Hokkaido
Nowa hipoteza o pierwszych Amerykanach. Trop prowadzi do Hokkaido
"Idealna opcja". Ukraiński pilot wskazał najlepszy myśliwiec
"Idealna opcja". Ukraiński pilot wskazał najlepszy myśliwiec
Podejrzewają rytualne zabójstwo. Te kości pamiętają czasy Jezusa
Podejrzewają rytualne zabójstwo. Te kości pamiętają czasy Jezusa
Znaleźli to w puszkach z łososiem. Odkrycie dało im nowe spojrzenie
Znaleźli to w puszkach z łososiem. Odkrycie dało im nowe spojrzenie
Największa technologiczna ściema roku. Sprawa ma jednak drugie dno [Opinia]
Największa technologiczna ściema roku. Sprawa ma jednak drugie dno [Opinia]
Rosyjskie bomby spadają w Rosji. Ponad 100 zdarzeń
Rosyjskie bomby spadają w Rosji. Ponad 100 zdarzeń
Niemcy szykują PzH 2000 A5. Ważna modernizacja wozów
Niemcy szykują PzH 2000 A5. Ważna modernizacja wozów
250 wozów dla armii. Nieuzbrojone, a bardzo ważne
250 wozów dla armii. Nieuzbrojone, a bardzo ważne
Zwiastun Burzy przetestowany. Dlaczego pocisk 9M730 Buriewiestnik jest tak ważny dla Putina?
Zwiastun Burzy przetestowany. Dlaczego pocisk 9M730 Buriewiestnik jest tak ważny dla Putina?
Kolejne Apache w Polsce. MON potwierdza dostawę
Kolejne Apache w Polsce. MON potwierdza dostawę