Samoloty C295M. Produkujemy w Polsce już 60 proc. konstrukcji

Airbus jest zaangażowany w Polsce już od ponad 20 lat, a jego warszawski odział produkuje już ponad połowę elementów konstrukcyjnych samolotów transportowych Airbus C295M.

Produkcja sekcji kadłuba C295M w Polsce.Produkcja sekcji kadłuba C295M w Polsce.
Źródło zdjęć: © Airbus
Przemysław Juraszek

Spółka Airbus Poland S.A. rozpoczęła wytwarzanie elementów do centralnej sekcji kadłuba samolotu transportowego C295M. Warto zaznaczyć, że polski oddział produkuje elementy nie tylko na potrzeby polskiej floty samolotów, ale także na poczet eksportu. Polskie zakłady odpowiadają już za blisko 60 proc. konstrukcji samolotu.

Zakres działalności obejmuje produkcję m.in.: skrzydeł, kabiny pilota, wiązek elektrycznych, części ogonowej, rampy oraz drzwi, w tym tych dla pilotów, spadochroniarzy i drzwi awaryjnych. Polski dział Airbusa zatrudnia około 700 specjalistów, a nowe zlecenie doprowadzi do zatrudnienia prawie 30 nowych pracowników.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samoloty Airbus C295M - wół roboczy polskiego lotnictwa transportowego

Polska zamówiła 16 samolotów Airbus (niegdyś CASA) C295M w 2003 roku, ale obecny stan liczy 15 egzemplarzy po katastrofie w Mirosławcu z 2008 roku. Są to bardzo popularne średnie samoloty transportowe użytkowane przez 41 użytkowników z 37 państw. Wyprodukowany wolumen obejmuje ponad 300 samolotów, a łączny nalot dla wszystkich maszyn przekroczył 640 000 godzin.

C295M to samolot transportowy o rozpiętości skrzydeł lekko ponad 27 metrów napędzany przez parę silników turbośmigłowych Pratt & Whitney Canada PW127G o mocy około 2 tys. kW każdy. Kabina o długości prawie 13 metrów zapewnia miejsce dla około 70 żołnierzy, 24 noszy bądź trzech samochodów terenowych. Z kolei w przypadku przewożenia ładunku limitem jest 9 ton.

Zasięg samolotu jest dość mocno zależny od ładunku, ponieważ z lekkim ładunkiem zasięg maksymalny może lekko przekraczać 5 tys. km, a w przypadku 8 ton ta wartość spada do nieco ponad 2 tys. km. Warto zaznaczyć, że polskie maszyny poza nowoczesnymi systemami nawigacji mają też zamontowane wyrzutnie flar i dipoli mające zmylić głowice naprowadzające pocisków przeciwlotniczych.

Wybrane dla Ciebie

Rosjanie znaleźli sposób na Patriota? Pozory mogą mylić
Rosjanie znaleźli sposób na Patriota? Pozory mogą mylić
Delfiny chorują. Zaobserwowano poważne zmiany w mózgu
Delfiny chorują. Zaobserwowano poważne zmiany w mózgu
Zaskoczenie w pobliżu Ziemi. Naukowcy odkryli nietypowe zjawisko
Zaskoczenie w pobliżu Ziemi. Naukowcy odkryli nietypowe zjawisko
Stworzą superkomputer. Dzięki NVIDII xAI zbuduje kapitał 20 miliardów dolarów
Stworzą superkomputer. Dzięki NVIDII xAI zbuduje kapitał 20 miliardów dolarów
Odebrali wielką dostawę broni. Mocno zdenerwowali swojego sąsiada
Odebrali wielką dostawę broni. Mocno zdenerwowali swojego sąsiada
Nowatorska pianka metalowa. Ten materiał znosi ekstremalne obciążenia
Nowatorska pianka metalowa. Ten materiał znosi ekstremalne obciążenia
Nowe drony-ekranoplany. Mogą dać Ukrainie przewagę na morzu
Nowe drony-ekranoplany. Mogą dać Ukrainie przewagę na morzu
Tajemnicza smuga w galaktyce NGC 3627. Ślad po mknącej czarnej dziurze
Tajemnicza smuga w galaktyce NGC 3627. Ślad po mknącej czarnej dziurze
Czy to koniec? Pozostało mniej niż 20 miliardów lat
Czy to koniec? Pozostało mniej niż 20 miliardów lat
Bagram nie dla USA. Trump napotkał na sprzeciw wielu państw
Bagram nie dla USA. Trump napotkał na sprzeciw wielu państw
Ukraiński Neptun ewoluuje. Pokazano wersję z tajemniczymi dodatkami
Ukraiński Neptun ewoluuje. Pokazano wersję z tajemniczymi dodatkami
Będą strzelać do dronów. Niemiecka policja zyska nowe uprawnienia
Będą strzelać do dronów. Niemiecka policja zyska nowe uprawnienia