Minerał niewystępujący w naturze pojawił się na Ziemi

Minerał niewystępujący w naturze pojawił się na Ziemi

Minerał niewystępujący w naturze pojawił się na Ziemi
Źródło zdjęć: © Museums Victoria
02.09.2019 12:16, aktualizacja: 04.09.2019 09:30

Tajemnicza skała znaleziona ponad pół wieku temu w australijskim miasteczku Wedderburn, ciągle zaskakuje naukowców. Badacze analizowali znalezisko przez lata i odkryli w jego składzie minerał niewystępujący naturalnie na Ziemi.

Wedderburn to australijskie miasteczko, w którym kiedyś panowała gorączka złota. Ale to nie ten drogocenny kruszec jest najbardziej wyjątkowym znaleziskiem z tamtej okolicy.

W 1951 roku w pobliżu wioski odkryty został dziwny, 210 gramowy kawałek skały, który… spadł z nieba.

Według naukowców znaleziony meteoryt mógł powstać w ogrzanym, wypełnionym ciśnieniem jądrze pradawnej planety. Planeta ta miała ulec kosmicznej kolizji z inną planetą, księżycem lub asteroidą i w efekcie została rozerwana na strzępy. Jej fragment trafił na Ziemię.

Co jest w środku

Kiedy naukowcy potwierdzili kosmiczne pochodzenie zjawiska, od razu zabrali się za jego badanie.

Przez lata analizy zagadkowego meteorytu odkryto w jego składzie ślady złota żelaza i rzadszych minerałów takich jak kamacyt, schreibersyt, taenit i trollit.

Najnowsze odkrycie dodało do tej listy jeszcze jeden minerał, specjalną wersję cementytu, czyli węglika żelaza. Co najistotniejsze – nigdy wcześniej nie odkryto jej występowania w naturze.