Miłośnik astronomii odkrył nowy księżyc Jowisza. Zauważył go dopiero po 18 latach

Księżyc odkryty prze Kaia Ly.
Źródło zdjęć: © NASA
Marcin Watemborski

27.07.2021 11:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Kai Ly uwielbia patrzeć w gwiazdy i na stare zdjęcia różnych planet. Podczas jednej ze swoich sesji historycznych zwrócił uwagę na element, który nie pasował mu do żadnych innych wcześniej opisanych. Okazało się, że w ten sposób odkrył nowy księżyc Jowisza, który był widoczny już wiele lat temu.

Kai Ly jest miłośnikiem astronomii, który jest dobrze znany specjalistom z NASA. Dzięki jego wnikliwemu oku, agencja kosmiczna zwróciła uwagę łącznie na 5 księżyców Jowisza. Były to m.in.: Valtudo, Elsa oraz Pandia. Ly dostrzegł wszystkie na historycznych zdjęciach. Na usta ciśnie się pytanie, jakim cudem profesjonaliści je przeoczyli, lecz na to odpowiedzi nie ma.

Kilka z księżyców Jowisza.
Kilka z księżyców Jowisza.© Science | Roberto Molar Candanosa

Nowe księżyce Jowisza są odkrywane co chwilę. Obecnie zidentyfikowano około 80, lecz na tym na pewno nie koniec. Ostatnie odkrycie Kaia Ly udało się dzięki zdjęciu z 3,6-metrowego teleskopu CFHT, które powstało w 2003 roku. Miłośnik astronomii zaczął je wnikliwie analizować na początku czerwca 2021 roku.

Na samym początku poszukiwań, Ly namierzył aż 3 potencjalne księżyce. Niestety na temat 2 z nich miał zbyt mało danych, lecz istnienie trzeciego udało się potwierdzić. Jest to obiekt o oznaczeniu EJc0061. Na podstawie zdjęć realizowanych przez lata, Kai określił stałą orbitę satelity, co było wystarczające dla potrzeb zidentyfikowania go jako permanentnego zjawiska, a nie chwilowej anomalii.

Według profesjonalnych astronomów, obiekt odkryty przez Kaia Ly może w najbliższych latach spodziewać się towarzystwa na swojej orbicie. Edward Ashton, Matthew Beaudoin oraz Brett J. Gladman zwrócili uwagę na kilkadziesiąt ciał niebieskich o średnicy około 800 metrów, które latają dookoła Jowisza. Póki co brakuje informacji potwierdzających to, że mogą być one księżycami.