MiG‑29 Paula Allena na sprzedaż. Kup sobie myśliwiec odrzutowy
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Paul Allen zmarł 15 października 2018 roku. Oprócz wielkiego wkładu w powstanie pierwszych komputerów osobistych, miliarder pozostawił po sobie także ogromną kolekcję samolotów. Aktualnie część z niej jest na sprzedaż, a jednym z ciekawszych egzemplarzy jest MiG-29 UB.
Bill Gates przyznał, że gdyby nie Paul Allen, nie byłoby dziś komputerów osobistych. Allen w 1975 roku podrzucił Billowi magazyn "Popular Electronics" z komputerem Altair 8800 na okładce. Dzięki temu Gates skontaktował się z producentem komputera, firmą MITS, której zaproponował opracowanie interpretera języka BASIC.
MiG-29 Paula Allena na sprzedaż
Prawdopodobnie najlepiej zachowany egzemplarz MiGa-29 UB właśnie trafił na sprzedaż. Mało kogo stać na restaurowanie takiego sprzętu. Nawet wojsko niektórych państw, posiadające MiGi-29 niekoniecznie chce inwestować w nie pieniądze. W końcu to już przestarzałe myśliwce.
MiG-29, który niegdyś należał do Paula Allena, jest całkowicie zdemilitaryzowany. Nie posiada więc żadnego uzbrojenia, a jego transponder zamieniono na cywilny. Tym samym lot tej maszyny zobaczycie na każdym radarze typu FlightRadar.com. Od ostatniego remontu maszyna spędziła w powietrzu zaledwie 60 godzin, a łącznie 570.
MiG-29 UB Allena pochodzi z Sił Powietrznych Ukrainy. Należał tam do jednostki szkoleniowej. Do Stanów Zjednoczonych miał trafić w latach 2000-sięcznych. Nie wiadomo, ile pieniędzy zapłacił Allen za myśliwiec, ale podobno na samą naprawę poszło aż 6 milionów dolarów.
Paul Allen kochał komputery, ale bardziej lotnictwo
W 1998 roku, kiedy Allen miał już pokaźny majątek, postanowił zrealizować wreszcie swoje marzenie. Zaczął kolekcjonować i odrestaurowywać stare samoloty. W większości były to klasyczne jednopłatowce i dwupłatowce. Po latach jego kolekcja zaczęła poszerzać się także o inne pojazdy, głównie wojskowe.
Finalnie w kolekcji Allena, czyli Flying Heritage & Combat Armor Museum, zebrały się samoloty, czołgi i masa sprzętu wojskowego. Paul szukał tych najciekawszych egzemplarzy, które wniosły coś do historii. W efekcie, w jego hangarach znalazły się pojazdy produkcji amerykańskiej, niemieckiej, japońskiej, rosyjskiej a także brytyjskiej.
Źródło: The Drive