MiG‑29. Niektórzy uważali, że to najlepszy samolot świata. Do dziś robi wrażenie
40-letnia konstrukcja MiG-29 wciąż może zachwycać. Choć niektórzy zarzucają MiG-29 dawną datę produkcji, to samolot ciągle ma swoje zalety. Decyzja jednak już zapadła i MiG-29 zostanie zastąpiony przez polskie wojsko nowszymi modelami. Ale jeszcze nie teraz.
MiG-29 zostało opracowane przez ZSRR jako odpowiednik F-16. Choć maszyny w Polsce są od 1989 roku, to eksperci przekonują, że nadal mamy do czynienia z groźną bronią.
MiG-29 w Polsce - od kiedy?
Samoloty MiG-29 strzegą polskiego nieba już od ponad ćwierć wieku. Pierwsze 12 fabrycznie nowych maszyn trafiło do Polski w 1989 roku. Kolejne 10 kilka lat później odkupiliśmy od Czechów, a w 2004 roku za symboliczne euro za sztukę polskie lotnictwo przejęło następne 23 samoloty, należące do Luftwaffe, z których – na skutek wyeksploatowania - do służby nadawało się jedynie 14. Zawarta wówczas umowa przewiduje, że po okresie eksploatacji przez Polskę 5 maszyn wróci kiedyś do Niemiec, tym razem w roli eksponatów muzealnych.
Ich historia jest jeszcze starsza. Pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze w 1977 roku.
MiG-29 - radziecki F-16
MiG-29 jest opracowanym w ZSRR odpowiednikiem F-16, jednak maszyny w eksploatowanej przez Polskę wersji są wielozadaniowe tylko w teorii: mogą wprawdzie przenosić uzbrojenie do atakowania celów naziemnych, jednak są to niekierowane bomby i rakiety, przez co wykorzystanie cennych samolotów w tej roli byłoby bardzo dyskusyjne.
- MiG-29 jest zdolny tylko do wywalczania przewagi powietrznej w określonym punkcie, nie ma odpowiedniego zasięgu, nie dysponuje nowoczesną awioniką i uzbrojeniem. Nie jest samolotem wielozadaniowym- mówił Gen. pil. Jerzy Gotowała, były dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej.
W praktyce polskie MiG-29 to samoloty myśliwskie i w takiej roli są użytkowane, pełniąc m.in. dyżury w ramach natowskich misji Air Policing.
MiG-29: wiek nie jest problemem
Podobnie jak w grudniu, tak i teraz zapewne powróci pytanie: może MiG 29 jest niebezpieczny, bo stary? Wiek nie jest tu kluczowym problemem - pisał na łamach WP Tech Łukasz Michalik:
"Gdy w czasie II wojny światowej 3-4 letnie konstrukcje były już przestarzałe, a w początkach Zimnej Wojny mocarstwa potrafiły produkować po kilka modeli samolotów na dekadę, obecnie służba maszyn, zaprojektowanych dziesiątki lat wcześniej nie jest niczym niezwykłym".
MiG-29 - najlepszy samolot świata
Pod koniec lat 80. uznawano MiG-29 za jeden z najlepszych samolotów świata. Do dziś szacunek wzbudza układ aerodynamiczny maszyny, uznawany mimo upływu lat za jeden z najdoskonalszych.
Słabą stroną jest za to wyposażenie awioniczne. Choć stacja radiolokacyjna ma akceptowalny zasięg i może wykrywać cele także na tle ziemi, to jest uważana za podatną na zakłócenia. Wysoki jest również koszt eksploatacji samolotu, podnoszony dodatkowo przez krótki resurs silników. Możliwości maszyny ogranicza ponadto niewielki zasięg - pisał Michalik.
Następcy MiG-29
Po 2022 roku MiGi-29 mają zostać zastąpione. To właśnie wówczas ma zapaść decyzja co do następców poradzieckich maszyn. Wśród kandydatów wymieniana jest m.in. uzbrojona wersja eksploatowanego już przez Polskę M-346 Master, amerykański F-35, najnowszy wariant F-16 lub Eurofighter Typhoon.