Megatest GPS-ów
08.06.2010 12:30, aktual.: 08.06.2010 14:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przetestowaliśmy kilkadziesiąt zestawów do nawigacji satelitarnej, wybierając najlepsze modele w dwóch kategoriach cenowych: do 500 zł i 501-1000 zł. Sprawdziliśmy również przydatność dodatkowych funkcji, które często pojawiają się nawet w najtańszych modelach.
Przetestowaliśmy urządzenia wszystkich najpopularniejszych producentów, nie zabrakło również tych mniej znanych - łącznie 10. różnych modeli!
Z naszego doświadczenia wynika, że w zestawach do nawigacji liczy się każdy szczegół, a z pozoru błahe elementy (np. nie najlepszy uchwyt samochodowy) mogą skutecznie popsuć przyjemność korzystania z GPS-a.
Biorąc pod uwagę wyposażenie, sprawdzoną w praktyce jakość map, a także koszty oraz częstotliwość aktualizacji oprogramowania, wybraliśmy najlepsze urządzenia w kategoriach modeli zarówno droższych (501-100. zł), jak i najtańszych (do 500 zł, wraz z mapą).
TMC nareszcie w Polsce
Wiele z testowanych przez nas modeli ma odbiornik sygnału TMC. Jaka funkcja kryje się za tym skrótem?
GPS może odbierać informacje z kanału Traffic Message Channel (TMC), dzięki czemu nawigacja wyświetli informacje o utrudnieniach w ruchu drogowym. Są one przesyłane drogą radiową, wiadomość kodowana jest w odpowiednim standardzie Alert C, a dotyczy miejsca i pory zakłócenia ruchu.
Do niedawna TMC nie działało, więc kierowcy praktycznie byli pozbawieni tak istotnych informacji drogowych, które pozwalają wybrać optymalną trasę podróży. Od 2. kwietnia 2010 r. TMC zostało wdrożone w Polsce, a usługodawcą jest Destia Traffic, firma działająca w pięciu krajach europejskich. W naszym kraju informacje o problemach na trasach nadawane będą z wykorzystaniem infrastruktury radia RMF-FM.
Informacja o korkach na żywo
Kolejną nowością w dostarczaniu informacji do zestawów nawigacyjnych są serwisy Live. Mogą z nich korzystać posiadacze lepszych modeli Navigona, a także nowych TomTomów.
Live to właściwie poszerzenie możliwości TMC, na który kierowcy niekiedy narzekają z powodu opóźnienia w przesyłaniu danych o korkach i który nie zapewnia dostępu do innych przydatnych usług. Serwisy Live nie tylko pozwalają aktualizować na bieżąco informacje o korkach (Traffic Live), miejscach umieszczenia mobilnych fotoradarów (Mobile Safety Camera Live), wolnych miejscach parkingowych (Clever Parking Live) czy pogodzie na trasie podróży (Weather Live). Umożliwiają również wyszukiwanie wybranych celów, takich jak restauracje czy firmy (Google Local Search)
.
Wkrótce możliwe będzie też aktualizowanie w czasie rzeczywistym, informacje w tym przypadku będą pochodzić między innymi od użytkowników urządzeń tego producenta.
Dane w czasie podróży otrzymywane są za pośrednictwem specjalnych modułów, w których zainstalowana jest karta SIM. Usługa jest bezpłatna przez pierwsze trzy miesiące od momentu uruchomienia funkcji Live. Każdy, kto chciałby korzystać z niej po tym czasie, może opłacić abonament roczny za 79,9. euro lub dwuletni za 139,95 euro, co pokrywa wszystkie koszty, w tym nielimitowane korzystanie z usługi za granicą (nie płaci się za połączenia telefoniczne).
Ci, którzy wykupią usługę w pierwszych 3. dniach korzystania, otrzymają 25-procentową zniżkę - odpowiednio do 59,95 euro i 104,95 euro. W Polsce na razie przekazywana jest na żywo prognoza pogody oraz można wyszukiwać POI za pośrednictwem przeglądarki Google.
Navigon zapowiada, że zaoferuje także pozostałe składniki pakietu Live. W przypadku urządzeń TomTom informacje na żywo będą dostarczane na nieco innych zasadach. Na co to komu?
Ponieważ co chwila producenci wpadają na pomysł, jak podnieść atrakcyjność urządzeń w oczach nabywców, liczba dodatkowych funkcji w GPS-ach zwiększa się niemal lawinowo. Niestety, większość z nich jest dyskusyjna, np. możliwość oglądania filmów, bo przecież nikt nie będzie tego robił podczas prowadzenia samochodu. Zresztą na ekranie o przekątnej 3,5 cala ta funkcja jest praktycznie nieprzydatna, nawigacje z 7-calowym ekranem mogą do tego posłużyć, ale większy ekran to większe zużycie energii. Poza tym 7-calowe nawigacje raczej nie pozwolą na przejrzenie w całości pełnometrażowego filmu.
Drugą z popularnych funkcji dodatkowych jest możliwość odtwarzania muzyki, radia. Te funkcje przydają się gdy z GPS-a chcemy korzystać w przerwach, gdy wychodzimy z samochodu.
Ciekawą funkcją i w praktyce rzadko wykorzystywaną jest nadajnik FM, który transmituje muzykę z GPS-a do samochodowego zestawu audio. Brzmi to obiecująco dopóty, dopóki nie spróbujemy - jakość tak przekazywanego dźwięku jest zazwyczaj fatalna, a do tego wzbogacona przez całe spectrum przeróżnych szumów. Do równie bezużytecznych funkcji należą zazwyczaj dołączone w oprogramowaniu gry - sterowanie dotykowe za pomocą ekranu sprawia, że tylko desperaci będą chcieli zapoznać się z niektórymi z nich.
Dodatkiem mało popularnym, ale jednak niekiedy występującym jest alkomat. Teoretycznie to doskonały pomysł. W praktyce znów najczęściej okazuje się tylko "ozdobą" - dokładność pomiarów stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu dokonywana przez takie wbudowane urządzenie jest na tyle niewielka, że stawia pod znakiem zapytania jego wiarygodność.
Dodatki, które warto mieć
Wyposażenie nawigacji w kamerę i wykorzystywanie jej jak czujnika cofania, to całkiem dobry pomysł, bo cofanie z kamerą umieszczoną z tyłu samochodu bardzo zmniejsza ryzyko uszkodzenia pojazdu. Kamera może być też użyteczna w samochodach z kompletnie nieprzejrzystym tyłem: dużych furgonach i ciężarówkach. Problem może wystąpić tylko przy jej montażu, ale to polecamy zostawić fachowcom.
Dużym plusem nawigacji jest możliwość jej współpracy z telefonem komórkowym, najczęściej poprzez łącze Bluetooth. Przed zakupem sprawdźmy jednak jakość działania urządzenia pod tym kątem, bo potrafi być ona różna. Część GPS-ów ma także możliwość pobierania książki adresów z telefonu, co jest kolejnym ułatwieniem dla kierowcy.
Możliwość współpracy z telefonem i wyposażenie w odpowiednie oprogramowanie daje kolejną z funkcji: przeglądanie Internetu na ekranie nawigacji, wprawdzie niezbyt komfortowe, ale zazwyczaj i tak o niebo lepsze niż przy korzystaniu z ekranu w samym telefonie.
Lark FreeBird 50.1 MapaMap Top
Cena 34. zł
Testowaliśmy wiele modeli tej firmy i musimy przyznać, że są udane i wypadają bardzo dobrze w porównaniu z konkurentami, jeśli weźmie się pod uwagę stosunek jakości do ceny. Estetyka i wykonanie są niezłe, jednakże użyto błyszczącego plastiku, na którym widać nawet najmniejsze zabrudzenia czy odciski palców. Uchwyt urządzenia pewnie trzyma się szyby. Zakresy ustawień i zasięg są niezbyt szerokie, ale łatwość montażu jest już na niezłym poziomie.
Za pomocą tego urządzenia można oglądać filmy i zdjęcia, słuchać muzyki czy też przeglądać notatki. Wyposażono go także w transmiter FM. Umożliwia to połączenie z samochodowym zestawem audio. Sterowanie jest znacznie precyzyjniejsze niż w popularnym modelu 43.1.
Mapa
MapaMap od dawna precyzyjnie wytycza trasy i dysponuje przyjemnym, łatwym w użyciu interfejsem. Na uwagę zasługuje ze względu na liczbę adresów i punktów POI - w małych miejscowościach rejestruje ich chyba więcej niż popularna AutoMapa.
Trasę można wyznaczać na kilka sposobów - dla samochodu osobowego jest ona najszybsza i najkrótsza. Z wyliczeń można wyłączyć drogi gruntowe.
Działa też tryb nawigacji pieszej. Aplikacja ma również w pamięci wyznaczone szlaki turystyczne.
Plusy:
- funkcje multimedialne
- szybkie odnajdywanie sygnału
- przystępna cena
- bardzo sprawna mapa Polski
Minusy:
- precyzja sterowania przez ekran jak w urządzeniu 4,3-calowym
- srebrna, oślepiająca obwódka wokół ekranu
Manta Easy Rider GPS-070
Cena 22. zł
Manta Easy Rider GPS-07. to nawigacja z niewielkim ekranem. Jego przekątna wynosi zaledwie 3,5 cala, ale że jest wyświetlacz o proporcjach 4:3, jego powierzchnia będzie dla mniej wymagających użytkowników wystarczająca. Jakość obrazu, zwłaszcza ostrość, nie zachwyca, ale za to jasność jest zadowalająca. Ze względu na niewielkie wymiary wprowadzanie danych i sterowanie jest nieco utrudnione. Jednak dołączony rysik i dobra czułość sprawiają, że i z tym zadaniem można się uporać.
Manta to nie tylko GPS. Za jej pomocą można także odtwarzać pliki MP3 i MP4 oraz przeglądać zdjęcia i dokumenty tekstowe. Produkt ten sprawia solidne wrażenie. Obudowa jest odporna na uszkodzenia i zadrapania. Uchwyt do montażu nawigacji na szybie samochodowej ma wady - jego montaż i umieszczanie w nim urządzenia są nieco skomplikowane, ale za to trzyma bardzo mocno i nie wpada w drżenie podczas jazdy.
W nawigacji zainstalowano MapaMap Easy 6.1.21. Jej wadą jest to, że zawiera dokładne plany wyłącznie większych miast. Jednakże sieć dróg w Polsce jest oddana dobrze, dzięki czemu wytyczane trasy pozwalają na sprawne dotarcie do celu. Bardzo łatwy w użyciu interfejs to z kolei ogromna zaleta. Czytelnie są też prezentowane trasy i droga aktualnego przejazdu. Mapa samoczynnie zmienia kolory z trybu dziennego na nocny i odwrotnie.
GoClever Navigator 5055+
Cena 45. zł
GoClever Navigator 5055. FEU to jedna z tych nawigacji, która za bardzo niską cenę oferuje wiele zalet: duży, czytelny ekran, mapy niemal całej Europy i dużo funkcji dodatkowych. Co więcej, łączy je z wysoką jakością i bardzo przyjemną estetyką wykonania. Nawigację wyposażono w praktyczny ekran o przekątnej 5 cali, dzięki czemu korzystanie z odtwarzacza filmów zaczyna mieć sens. Uchwyt do mocowania na szybie przykleja się łatwo, podobnie jak umieszcza w nim nawigację. Jest dość długi i zapewnia wystarczający zakres regulacji. Nawigację dostarczono z mapami Mireo viaGPS 3.0 Black Edition, obejmującymi zasięgiem Polskę i 43 kraje Europy.
Mapy są dokładne, a wytyczane trasy na ogół precyzyjne i dobrze dostosowane do przepisów ruchu. Cieszą duża liczba punktów POI i baza fotoradarów. Interfejs użytkownika jest bardzo łatwy w obsłudze. Trasy można wytyczać na kilka sposobów. Możliwa jest także nawigacja do zdjęcia. Wykorzystany 64-kanałowy odbiornik GPS SiRF Centrality nie daje powodów do narzekań. Bardzo szybko odnajdował sygnał GPS i pewnie trzymał go podczas jazdy. Pod tym względem urządzenie spisywało się znakomicie.
GPS miewał czasem skłonność do spowolnienia działania systemu. Na ogół wszystko odbywało się bardzo szybko i sprawnie, ale zdarzały się chwile, w których na reakcję trzeba było czekać bardzo długo.
NavRoad NR560BF
Cena 76. zł
Sterowanie i posługiwanie się klawiaturą ekranową nie sprawia żadnych problemów. U góry urządzenia umieszczono przycisk do usypiania/wybudzania, z lewej strony gniazdo kart MicroSD, a od dołu gniazdo słuchawkowe i USB. Uchwyt ma odpowiednią długość i bardzo dużą swobodę regulacji.
Nawigacja mimo pięciocalowego ekranu jest bardzo cienka i lekka, dzięki czemu po zdemontowaniu można ją przenosić nawet w kieszeni. NavRoad jest wyposażone w 6. MB pamięci RAM i 2048 MB wbudowanej pamięci flash. Pracuje przy użyciu procesora MTK o częstotliwości 468 MHz, działa szybko i stabilnie. Wbudowane łącze Bluetooth pozwala na korzystanie z niego jak z zestawu głośnomówiącego. Rozbudowane funkcje współpracy z telefonem pozwalają nawet na pobieranie książki adresów.
Mapa
Łatwy w obsłudze i programowaniu interfejs, rok bezpłatnych aktualizacji i sprawne wytyczanie tras to kolejne atuty używanej mapy. Wbudowany odbiornik GPS to MTK, aż o 6. kanałach.
Znakomicie spełnia swoje zadanie doskonale utrzymujący się sygnał podczas jazdy, także w trudnych warunkach.
Czas odnalezienia sygnału GPS po uruchomieniu nawigacji to zaledwie 2 sekundy.
Plusy:
- bardzo dobrze utrzymuje sygnał GPS
- wysoka jakość wykonania
- znakomity uchwyt do mocowania na szybie
- funkcje multimedialne
- duża praktyczność urządzenia
- dobre mapy
- rozbudowany tryb zestawu głośnomówiącego
Minusy:
- brak map innych krajów Europy
BLOW GPS50Ybt + AutoMapa Europa
*Cena *75. zł
Zastosowany ekran o przekątnej 5 cali sprawia, że korzystanie z wielu funkcji dodatkowych nie jest tak utrudnione, jak w modelach z mniejszym ekranem. Wyświetla jasny i ostry obraz. Co istotne, jest też czuły i pozwala na precyzyjne sterowanie funkcjami. Obudowę urządzenia wykonano z dobrej jakości materiałów, odpornych na uszkodzenia. Niestety wszystkie gniazda - kart MicroSD, słuchawkowe, wejście wideo i USB - umieszczono z lewej strony obudowy.
Mocny uchwyt do mocowania zapewnia odpowiedni zakres regulacji. W zestawie znajduje się też specjalny dysk do mocowania uchwytu na desce rozdzielczej samochodu. Urządzenie ma dużo dodatkowych funkcji: odtwarzanie filmów, muzyki, przeglądania zdjęć, a także książek elektronicznych. Zawiera również sześć zainstalowanych gier, kalkulator, przelicznik jednostek.
GPS testowaliśmy z mapą AutoMapa Europa. Jej zalety to ogromna liczba punktów POI i adresów, doskonałe pokrycie sieci drogowej w Polsce i sprawne wytyczanie tras. Jednakże już w innych krajach Europy mapy konkurencji sprawdzają się często lepiej. 42-kanałowy odbiornik GPS MTK bardzo sprawnie odnajduje sygnał i utrzymuje go podczas jazdy. BLOW GPS50Ybt z mapami AutoMapa Europa to bardzo dobry GPS, pozbawiony największej wady modelu GPS43Ybt - małego ekranu.
Peiying PY-GPS5004Bt AutoMapa Polska
Cena 58. zł
Peiying PY-GPS5004Bt ma praktyczny 5-calowy ekran, wyświetlany obraz jest ostry, kontrastowy i jasny. Obudowę wykonano z niezłej jakości materiałów odpornych na uszkodzenia i zarysowania. Uchwyt do mocowania na szybie zapewnia duży zakres regulacji. Nawigację wzbogacono w dodatkowe możliwości, takie jak odtwarzanie filmów, muzyki, przeglądanie zdjęć i plików tekstowych. Łącze Bluetooth i wbudowany mikrofon czynią z niego sprawny zestaw głośnomówiący. Wykorzystywana AutoMapa Polski w wersji 6.1.0 posiada ogromną bazę adresów i punktów POI, dzięki czemu pozwala na doskonałą orientację na terenie naszego kraju.
Podróż ułatwia baza fotoradarów. System AM Traffic umożliwia wymianę informacji z innymi użytkownikami, co pozwala dostosować trasę do rzeczywistych warunków ruchu. Na pochwałę zasługuje szybkie odnajdywanie i dobre utrzymywanie sygnału oraz bardzo duża liczba funkcji. Poprawić należałoby jedynie jakość wykonania niektórych elementów uchwytu.
Wbudowany odbiornik GPS Mediatek MT332. radzi sobie bardzo dobrze, błyskawicznie odnajduje sygnał i sprawnie utrzymuje go podczas jazdy. Pod tym względem Peiying sprawdza się znakomicie. Krótka, jednoroczna gwarancja i dosyć wysoka cena to dwie główne wady rynkowego nowicjusza.
[
]( http://i.wp.pl/a/f/jpeg/24691/gps-y-500-1000-zl.jpeg )