Trwa ładowanie...

Meduza z akwarium okazała się nieznanym gatunkiem

Samo odkrycie nowego gatunku podwodnego stworzenia, nie wywołuje już szczególnych emocji. Sprawa jest ciekawsza, kiedy okazuje się, że nieskwalifikowany gatunek mieliśmy cały czas tuż pod nosem.

Meduzy, zdjęcie poglądowe
Meduzy, zdjęcie poglądoweŹródło: Getty Images, Fot: Thomas Göller
d1ih046

Tima nigrannulata to nazwa meduzy opisanej po raz pierwszy w tym roku na łamach Zoological Science. Odkrycia dokonano przede wszystkim na podstawie okazów schwytanych w płytkich wodach u wybrzeży czterech wschodnich prefektur Japonii (Miyagi, Fukushima, Kanagawa i Miyazaki).

Co jednak najbardziej zaskakujące, przedstawicieli Tima nigrannulata od dawna było można spotkać również w… kilku miejskich akwariach i oceanariach. Naukowcy nie zwracali jednak na osobniki większej uwagi, ponieważ utożsamiali je z podobnym anatomicznie gatunkiem Tima formosa. Poprawna identyfikacja tożsamości zwierzęcia być może nie nastąpiłaby jeszcze długo, gdyby nie analiza materiału genetycznego dokonana przez badaczy z Hawaii Pacific University.

Meduzy gatunku Tima Nigroannulata w Akwarium Kamo Aquarium

Jak czytamy w publikacji, dorosłe meduzy różnią się od innych znanych gatunków z tego rodzaju "następującą kombinacją cech: (1) parasolem zwykle półkulistym i wyższym, (2) mackami brzeżnymi w liczbie do 50 lub więcej; oraz (3) granulkami czarnego pigmentu tworzącymi pierścień wokół obrzeża parasola i czasami rozciągającymi się na macki i kanały promieniowe".

d1ih046

Meduzy to parzydełkowce zamieszkujące morza i oceany całego świata. Średnice największych należy podawać w metrach; z kolei najmniejsze (StaurocladiaEleutheria) nie przekraczają pół milimetra. Pochodząca z Pacyfiku Tima nigrannulata mierzy 2,3 do 4,6 centymetra, więc należy ją zaliczyć do morskich maluszków.

Więcej informacji znajdziesz w oryginalnej publikacji: D. Calder, G. Crow, S. Ikeda, Tima nigroannulata (Cnidaria: Hydrozoa: Eirenidae), a New Species of Hydrozoan from Japan, "Zoological Science" 38(4):(2021), https://doi.org/10.2108/zs210011