Media w dobie zeroemisyjności. Korzyści dla społeczeństwa i reklamodawców
Branża medialna oraz reklamowa przechodzą zieloną transformację. W ostatnich latach coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na bardziej ekologiczne rozwiązania. Jakie działania podejmują media w dobie zeroemisyjności? Jakie korzyści płyną z tego dla społeczeństwa, a jakie dla reklamodawców?
06.04.2023 10:20
Emisja gazów cieplarnianych do atmosfery jest głównym powodem kryzysu ekologicznego. Działania dążące do tak zwanej zerowej emisji są więc w dzisiejszych czasach koniecznością. Jak politykę zeroemisyjności wdrażają media?
Od małych kroków…
Wiele przedsiębiorstw z branży medialnej i reklamowej rozpoczyna wdrażanie ekologicznych rozwiązań od małych, ale bardzo znaczących kroków. Przykładem może być świadome podeście do zużycia energii, na przykład poprzez wybieranie energooszczędnych sprzętów w biurach. Zmianą na lepsze może być również wymiana floty samochodów służbowych na modele elektryczne, ograniczenie podróży służbowych oraz wybieranie bardziej ekologicznych środków transportu, na przykład pociągów. Istotnym krokiem jest także odejście od paliw stałych na etapie wszelkiego rodzaju dostaw oraz zakupu energii cieplnej.
Media mają także ogromny potencjał edukacyjny. Promowanie materiałów dotyczących ekologii i działań, które jako społeczeństwo możemy podjąć, aby ratować planetę, jest nieodłączną częścią zielonej zmiany w tej branży.
…po wielkie zmiany!
Dążenie do pełnej neutralności klimatycznej wymaga również większych i bardziej gwałtownych zmian. W kontekście mediów największe znaczenie ma pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł. Aby firmy z branży mediowej mogły działać neutralnie dla środowiska, muszą przede wszystkim zainwestować w odnawialne źródła energii do zasilania serwerowni oraz produkowania reklam.
Obniżenie śladu węglowego konieczne jest również na wszystkich etapach związanych z zakupem mediów, co wymaga zaangażowania w zmianę po obu stronach tego procesu i dotyczy zarówno wydawców offline, jak i online.
Program Green GRP. Czym jest i czemu służy?
Inicjatywą, której celem jest maksymalne zredukowanie emisji CO2 pochodzącej z prowadzonych kampanii reklamowych, jest program Green GRP. Jak to działa?
W pierwszej kolejności marka oraz dostawca mediów przedstawiają projekt kampanii, a ClimatePartner za pomocą specjalistycznego modelu ekonometrycznego oblicza jej ślad węglowy oraz koszty rekompensaty. Następnie za zgodą reklamodawcy ClimatePartner aranżuje rekompensatę z projektem ochrony klimatu, dzięki czemu wyemitowana reklama jest w pełni neutralna klimatycznie.
Wszelkie działania objęte programem Green GRP otrzymają certyfikat oraz logo "Kampanii neutralnej dla klimatu".
Korzyści dla planety i dla reklamodawców
Pozytywne skutki zeroemisyjności odczuwa przede wszystkim nasza planeta, jednak wielu korzyści mogą spodziewać się także sami reklamodawcy.
Podejmując działania dążące do zeroemisyjności, firmy nie tylko stawiają ogromne kroki w kierunku ratowania środowiska i spowalniania negatywnych skutków ocieplenia klimatu, ale także dbają o swój dobry wizerunek. Proekologiczne podejście jest bowiem wyjątkowo istotne w oczach konsumentów, dlatego też może stać się niezwykle silnym narzędziem w budowaniu pozytywnego wizerunku marki.
Aleksandra Michaliszyn