Matematycy przetestują gimnazjalistów przez internet
Przez trzy lata grupa gimnazjalistów - ochotników będzie, co roku zdawać przez internet egzamin z matematyki w ramach Ogólnopolskiej Akcji Diagnozy Matematycznej. Chodzi o ocenę poziomu i skuteczności nauczania. Chętne szkoły mogą się zgłaszać do 17 września.
Organizatorami konkursu są: edukacyjne wydawnictwo Nowa Era i dr Jacek Stańdo z Politechniki Łódzkiej, pomysłodawca ubiegłorocznej e-matury.
Jak poinformował PAP w poniedziałek dyrektor odpowiedzialny za przedmioty ścisłe w wydawnictwie Nowa Era Paweł Wesołowski, pierwszy z serii trzech egzaminów został zaplanowany na 8 października. Jest on przeznaczony dla uczniów rozpoczynających pierwszą klasę gimnazjum.
"Pierwszym badaniem obejmujemy uczniów, którzy dopiero przyszli do szkoły i są dla nauczycieli wielką niewiadomą. Z raportu po sprawdzianie nauczyciele dowiedzą się, jakie są mocne strony uczniów, a jakie wiadomości i umiejętności wymagają uzupełnienia i rozwinięcia. Informacja na temat konkretnych osób pozwoli ponadto nauczycielom zindywidualizować program nauczania, dostosowując go do potrzeb i uzdolnień poszczególnych uczniów" - powiedział PAP Wesołowski.
Ci sami uczniowie, którzy przystąpią do tegorocznego egzaminu, zostaną poproszeni o wzięcie udziału w sprawdzianiu również w drugiej i trzeciej klasie. W ten sposób, ich nauczyciele otrzymają informację o tym, jakie rezultaty przyniosły wybrane przez nich metody nauczania.
"Po każdym sprawdzianie nauczyciele otrzymają drogą elektroniczną raport dotyczący indywidualnych wyników poszczególnych uczniów, czyli o ich mocnych i słabych stronach, oraz o tym, jak dany uczeń wypadł na tle klasy i na tle wszystkich pozostałych uczestników badania" - wyjaśnił Wesołowski. Raport ma powstać nie później niż dwa do trzech tygodni po egzaminie.
Jak zaznaczył Wesołowski, organizatorzy badania i osoby opracowujące wyniki nie poznają nazwisk uczniów, przystępujących do egzaminu. Każdy nauczyciel, zgłaszający swoją klasę do udziału w badaniu otrzyma pulę kodów, do rozdzielenia między uczniów. W ten sposób tożsamość uczestników akcji będzie ukryta przed wszystkimi oprócz ich nauczyciela. Oprócz indywidualnych raportów dla nauczycieli, przygotowane zostaną ogólne wnioski, płynące z badań. Będą one dostępne na stronie internetowej organizatorów. "W ten sposób być może uda się zaobserwować pewne ogólne trendy, np. że w polskich szkołach gorzej uczy się dzielenia, a dobrze dodawania" - mówił.
Jak poinformował, wstępne zainteresowanie udziałem w badaniach zadeklarowało ok. 20. szkół z różnych miejscowości w całej Polsce. "Szacujemy, że w internetowym egzaminie weźmie udział ok. 7,5 tys. uczniów" - powiedział.
Aby zgłosić swoją klasę do uczestnictwa w internetowym egzaminie, nauczyciel musi zarejestrować się na stronie: www.policzmytorazem.pl. Musi też upewnić się, że w terminie egzaminu klasa będzie miała do dyspozycji szkolną pracownię komputerową, w której uczniowie będą mogli rozwiązywać zadania w trybie on-line. Wyniki tego egzaminu zostaną uwzględnione w raportach.
"Jest też możliwość przeprowadzenia egzaminu w trybie off-line, na własny użytek. Nauczyciel może się zwrócić do nas o przysłanie płyty z programem, który w dogodnej chwili będzie mógł uruchomić w pracowni komputerowej i w ten sposób sprawdzić umiejętności uczniów" - poinformował Wesołowski.