Masz problem z Windows? Niedługo nikt Ci już nie pomoże

Masz problem z Windows? Niedługo nikt Ci już nie pomoże

Masz problem z Windows? Niedługo nikt Ci już nie pomoże
13.01.2010 12:55, aktualizacja: 13.01.2010 13:23

Za pół roku skończy się okres świadczenia pomocy technicznej dla niektórych edycji systemu operacyjnego Windows. W przypadku całej rodziny Windows 2000 (zarówno wydania Professional, jak i wszystkie wersje serwerowe) upływa faza określana jako extended support, co oznacza ostateczne zaprzestanie jakiejkolwiek pomocy. Po 13 lipca Microsoft zamierza jedynie bezpłatnie udostępniać internetowe zasoby "samopomocy”, takie jak np. Knowledge Base.

W tym samym dniu skończy się pierwsza faza pomocy technicznej dla Windows Servera 200. – dotyczy to wszystkich wersji tego systemu. Następująca po niej druga faza potrwa do 14 lipca 2015. Również pomoc dla Service Packa 2 dla Windows XP (w wersji 32-bitowej) zostanie zakończona 13 lipca tego roku. Obsługa techniczna dla service packów jest świadczona zazwyczaj do 12 miesięcy po ukazaniu się następcy, w przypadku Windows okres ten wynosi jednak 24 miesiące. Należy pamiętać, że ten okres świadczenia pomocy technicznej nie ma nic wspólnego z pomocą techniczną dla samego systemu operacyjnego: rozszerzona pomoc techniczna (extended support) dla Windows XP będzie trwała jeszcze do 2014 roku – co ciekawe, oznacza to, że niektóre wersje XP będą wspomagane dłużej niż Vista.

Obraz
© (fot. IDG)

Już od jakiegoś czasu Microsoft świadczy pomoc dla systemów operacyjnych zwaną mainstream support, trwającą pięć lub dwa lata po ukazaniu się następcy danej wersji. W tym czasie koncern zapewnia nie tylko bezpłatny dostęp do poprawek bezpieczeństwa, ale również częściowo płatne odpowiedzi na zapytania techniczne oraz przyjmowanie wniosków o poprawki typu hotfix, które nie mają bezpośredniego związku z kwestiami istotnymi z punktu widzenia bezpieczeństwa.

W drugiej fazie (określanej jako extended support) można pobierać już tylko szczególnie istotne łaty, które likwidują luki zaklasyfikowane przez Microsoft jako krytyczne. Inne patche dostępne są tylko za opłatą. Druga faza pomocy technicznej nie dotyczy wszystkich produktów, lecz tylko oprogramowania przeznaczonego dla biznesu i programistów. Wyjątki od tej reguły to obecnie Windows XP Home Edition i Windows XP Media Center, które są wprawdzie przeznaczone dla użytkowników indywidualnych, ale również otrzymują rozszerzoną pomoc.

Fakt, że od 13 lipca nie będzie już świadczona pomoc dla SP2, oznacza, że wydawane po tej dacie oficjalne patche będą przeznaczone jedynie dla Windows XP z zainstalowanym Service Packiem 3 – możliwe, że łat takich w ogóle nie będzie można zainstalować w systemie z SP2. Okres obsługi technicznej dla Windows XP bez service packów lub z SP1 upłynął w październiku 2006 roku.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (195)