Ma niezwykłe oczy. Gdyby miał je człowiek, ważyłyby 100 kg

Głowa robaka Torrea candida
Źródło zdjęć: © ScienceAlert
Norbert Garbarek
17.04.2024 15:43

Świat zwierząt jest pełen zaskakujących organizmów, które nierzadko wyróżniają się wyjątkowymi zdolnościami. Niektóre z nich widzą w całkowitej ciemności, inne mają fenomenalny słuch, a jeszcze inne… mają gigantyczne oczy. Takim robakiem z "niesamowitym wzrokiem" – jak pisze portal Science Alert – jest jeden z morskich wieloszczetów.

Naukowcy wciąż próbują ustalić, dlaczego robak morski z rodziny Alciopidae ma gałki oczne ok. 20 razy cięższe od reszty głowy. – Postanowiliśmy rozwikłać tajemnicę, dlaczego prawie niewidzialny, przezroczysty robak ma tak wielkie oczy – mówi biolog Michael Bok ze szwedzkiego Uniwersytetu w Lund. Badacze próbują w pierwszej kolejności ustalić, czy tak masywne oczy w istocie zapewniają robakowi dobry wzrok, czy ich rozmiar ma zupełnie inną funkcję w środowisku.

Mowa nie o byle jakich oczach. Gdyby stosunek wagi oczu do całej głowy Alciopidae był taki sam u ludzi, nasze gałki oczne ważyłyby łącznie 100 kg (50 kg każda). Po co więc tym morskim stworzeniom tak duże oczy?

Mają wybitny wzrok

W badaniu, o którym pisze Science Alert, wykorzystano trzy różne gatunki: Torrea candida, Vanadis formosaNaiades cantrainii. Każdy z nich ma tak samo gigantyczną parę oczu. Z ustaleń neurobiologów i biologów morskich wynika, że badane robaki w istocie "mają wybitny wzrok" – czytamy. Naukowcy stawiają go na równi ze wzrokiem myszy i szczurów – mimo że Alciopidae są w porównaniu z nimi o wiele prostszym i mniejszym organizmem.

Wciąż jednak nie udało się ustalić, dlaczego tak niewielkie stworzenia aktywne w ciemnościach (żyjące na dnach oceanów) mają tak duże oczy. To ważne do ustalenia szczególnie w kontekście tego, że generalnie wspomniany gatunek jest nie dość, że mały, to do tego przezroczysty – łatwo im więc ukrywać się przed potencjalnym niebezpieczeństwem. Uczeni wnioskują, że rozmiary oczu muszą przynosić tym morskim stworzeniom inne korzyści równoważące ryzyko bycia zauważonym przez okoliczne drapieżniki.

Życie morskie w ciemności kryje w sobie tajemnice, której jeszcze nie odkryliśmy – twierdzą naukowcy. Czeka więc ich jeszcze więcej badań w przyszłości, a najbliższe będą dotyczyć m.in. ustalenia, czy badane robaki są bioluminescencyjne i komunikują się ze sobą za pomocą światła. To hipoteza, zgodnie z którą Alciopidae mają używać światła UV, aby pozostać niewidocznymi dla zwierząt innych gatunków. Należy to jednak zbadać w przyszłości, aby potwierdzić teorię ze 100-procentową pewnością.