To odkrycie ma 51 tysięcy lat. Sporo nam mówi o pierwszych ludziach

To odkrycie ma 51 tysięcy lat. Sporo nam mówi o pierwszych ludziach

Kość jelenia, neandertalczyk
Źródło zdjęć: © uni-goettingen.de
07.07.2021 07:35

Pojawiają się informacje, że Neandertalczycy byli dużo bardziej rozwinięci, niż nam się wydaje. Nawet pod względami artystycznymi. Jednym z dowodów jest kość jelenia, która ma 51 tysięcy lat.

Naukowcy prowadzący wykopaliska w Einhornhöhle, czyli Jaskini Jednorożca, znajdującej się w górach Harz w środkowych Niemczech, odkryli różne przedmioty pochodzące z czasów neandertalczyków. Jednym z nich była jelenia kość, której wiek określono na 51 tysięcy lat. Wyróżniała się wyrytym na niej, powtarzającym się wzorem.

Dirk Leder, kierownik wykopalisk powiedział, że badacze szybko zorientowali się, z czym mają do czynienia. Zauważyli, że ślady te są wyraźnie dekoracyjne i nie mogą być wynikiem wykorzystywania narzędzia w codziennych czynnościach.

Na kości zaobserwować można wzór geometryczny, składający się z dwóch przeplatających się linii. Zostały one wycięte, a następnie wystrugane. Wiek znalezionego przedmiotu został wyznaczony dzięki datowaniu radiowęglowemu.

Badacze podkreślają, że do tej pory istniało wiele dowodów na to, że pierwotni homo sapiens zajmowali się sztuką i wytwarzaniem ozdób. Nie było to jednak oczywiste w przypadku neandertalczyków, ponieważ nie odnaleziono dostatecznie dużo przedmiotów, które potwierdzałyby ich rozwój artystyczny. Zdaniem naukowców każde tego typu znalezisko pozwala lepiej zrozumieć zdolności poznawcze neandertalczyków.

Do tej pory wiedzieliśmy, że neandertalczycy ozdabiali swoją broń i narzędzia. Jednak odnaleziona jelenia kość wskazuje na to, że mieli wyższy stopień świadomości, niż mogliśmy przypuszczać.