Łowca z Fujian. Naukowcy nie wiedzą, czym dokładnie jest

Łowca z Fujian. Naukowcy nie wiedzą, czym dokładnie jest

Fujianvenator prodigiosus - ilustracja
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Chuang Zhao
10.09.2023 11:53

Naukowcy odkryli ważne ogniwo w ewolucji. Prehistoryczne, długonogie zwierzę to jedno z ogniw między ptakiem a dinozaurem. Skamieniałości łowcy z Fujian zostały odkryte w południowo-wschodnich Chinach.

Odkryto ogniwo w ewolucji między dinozaurami a ptakami. Na łamach Nature opisano badania nad gatunkiem nazwanym Fujianvenator prodigiosus, czyli łowcą z Fujian. Swoją nazwę zawdzięcza miejscu, w którym odkryte zostały skamieniałości. Mowa tu o prowincji Fujian w południowo-wschodnich Chinach.

Ten długonogi ptak wielkości bażanta żył na Ziemi ok. 150 mln lat temu. Badacze nie są do końca pewni, jaki sposób życia prowadziło zwierzę. Możliwe, że był to gatunek brodzący w wodzie jak czapla. Niewykluczone jednak, że mógł też być zwierzęciem biegającym, podobnym do strusia.

Na podstawie pozyskanej do tej pory wiedzy nie sposób także ocenić, czy był to gatunek latający aktywnie, czy tylko szybujący. Możliwe, że posiadał pióra, lecz na podstawie stanu skamieniałości nie sposób wyciągnąć jednoznacznych wniosków.

Ptaki wyewoluowały z grupy dinozaurów, które nazywane były teropodami, w późnym okresie jurajskim. Do tej pory nie zachowało się zbyt wiele skamieniałości, które pozwalałyby na poznanie szczegółów tego procesu. Odkrycie łowcy z Fujian pozwala uzupełnić wiedzę na temat procesu ewolucji gadów w ptaki.

Cechami charakteryzującymi gatunek Fujianvenator prodigiosus są długie nogi, długi, kostny ogon i skrzydła, na których końcach znalazły się trzy pazury. W odkrytej skamieniałości zabrakło czaszki, w związku z czym trudno opisać dietę tego niezwykłego stworzenia.

W pobliżu skamieniałości łowcy z Fujian odkryto też inne skamieniałości. Były to zwierzęta wodne i ziemnowodne, takie jak żółwie. Jest więc możliwe, że ptak prowadził brodzący tryb życia. Naukowcy z Chińskiej Akademii Nauk twierdzą natomiast, że z jego anatomii wynika, że mógł być zwierzęciem biegającym, nie brodzącym.

Fujianvenator pochodzi z tych samych czasów co słynny archeopteryks, nazywany też praptakiem. Archeopteryks jest uznawany za najstarszego znanego przedstawiciela ptaków.

Karol Kołtowski, dziennikarz Wirtualnej Polski