List Alberta Einsteina ze słynnym E = mc2 sprzedany za astronomiczną kwotę

List Alberta Einsteina ze słynnym E = mc2 sprzedany za astronomiczną kwotę

List Einstein został sprzedany za 1,2 mld dol.
Źródło zdjęć: © RR Auction
27.05.2021 10:19

List, który Albert Einstein wysłał do innego fizyka, został sprzedany na aukcji za astronomiczną kwotę, 1,2 mln dol. Znalazło się w nim słynne E = mc2, a sam list jest jednym z czterech zachowanych dokumentów, w których Einstein odręcznie zapisał równanie.

Jednostronicowy list, napisany w języku niemieckim podpisany osobistym stemplem Einsteina, został wysłany do polsko-amerykańskiego fizyka Ludwika Silbersteina, znanego wówczas krytyka niektórych teorii Einsteina. Dokument jest podpisany "A. Einstein" i datowany na 26 października 1946 r.

List pozostał w archiwach Silbersteina i niedawno został sprzedany na aukcji przez jego rodzinę. Cena wywoławcza wynosiła 400 tys. dolarów, ale ostatecznie aukcja zakończyła się trzykrotnie wyższą kwotą. O sprzedaży poinformowała bostońska firma RR Auction, zajmująca się aukcją.

Einstein po raz pierwszy opublikował równanie E = mc2 w artykule naukowym z 1905 roku. Równanie to pozwoliło również Einsteinowi udowodnić swoją teorię, mówiącą, że nic nie może podróżować szybciej niż światło w próżni, ponieważ obiekt poruszający się z taką prędkością miałby nieskończoną masę i wymagałby nieskończonej energii. To z kolei podłożyło podwaliny pod kolejne odkrycia fizyki, w tym wyjaśnienie działania grawitacji.

W liście, w odpowiedzi na zapytanie Silbersteina, Einstein pisze słynne równanie, aby podkreślić różnicę energii między dwiema masami w nieskończonej odległości i określonej odległości od siebie. "Na Twoje pytanie można odpowiedzieć ze wzoru E = mc2, bez żadnej erudycji", napisał niemiecki fizyk.

Kolekcjonerów zainteresował ten list również dlatego, że wspomina o potrzebie jednolitej teorii pola - pojedynczej teorii, która łączy wszystkie podstawowe siły natury - obecnie uważanej za świętego Graala współczesnej fizyki.