Lek na koronawirusa pomaga stworzyć sztuczna inteligencja. Tak samo powstał lek na grypę

Lek na koronawirusa pomaga stworzyć sztuczna inteligencja. Tak samo powstał lek na grypę
Źródło zdjęć: © Getty Images
Oskar Ziomek

01.02.2020 17:18, aktual.: 07.04.2020 11:47

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Koronawirus z Chin wciąż budzi strach, a naukowcy nieustannie pracują nad stworzeniem skutecznego leku. Szybciej niż oni może to jednak zrobić sztuczna inteligencja – wcześniej w ten sam sposób odkryło lek na grypę.

Koronawirus z Wuhan w Chinach szybko się rozprzestrzenia i trafia do kolejnych państw. Mimo ciągłego skupienia naukowców, wciąż nie udało się jednak stworzyć skutecznego leku, który mógłby uchronić kolejne osoby przed zachorowaniem i śmiercią. Receptą mogą się jednak okazać efekty pracy sztucznej inteligencji, z pomocą której w ubiegłym roku odkryto lek na grypę – zwrócił uwagę portal sztucznainteligencja.org.pl.

Australijscy naukowcy z Uniwersytetu Flinders poinformowali bowiem, że rozpoczęli pracę ze sztuczną inteligencją i innymi narzędziami do modelowania, co ma pomoc znaleźć szczepionki i leki skuteczne w leczeniu zakażenia koronawirusem z Wuhan. Wcześniej osoby z tej samej uczelni pracowały z SI, która doprowadziła do stworzenia leku na grypę.

Choć na razie nie wiadomo dokładnie czy i kiedy sztuczna inteligencja zdoła zaproponować odpowiednie leki, naukowcy liczą na to, że analiza zakończy się pomyślnie. Ma to być możliwe m.in. dzięki szybkiemu udostępnieniu danych o wirusie przez chińskich badaczy i urzędników.

– Na razie na temat koronawirusa z Wuhan bardzo niewiele wiadomo. Na szczęście Chińczycy udostępnili dane i możemy zastosować podejście obliczeniowe do analizy sekwencji genów, aby spróbować lepiej zrozumieć wirusa i jego prawdopodobne zachowanie – powiedział w rozmowie z portalem sztucznainteligencja.org.pl prof. Petrovsky z Uniwersytetu Flinders. – W szczególności symulujemy prawdopodobną strukturę białek wytwarzanych przez wirusa, co pozwoli nam na skomponowanie potencjalnych leków, a także pomoże w opracowaniu szczepionek – dodał.

Jak podsumowuje prof. Petrovsky, oczekiwanie na rozwiązanie problemu przez SI może trwać tygodniami, a nawet miesiącami. Szacuje jednak, że i tak będzie to znacznie szybsze, niż znalezienie leku tradycyjnymi metodami przez badaczy niewykorzystujących uczenia maszynowego i mocy obliczeniowej komputerów.