Latanie będzie bezpieczniejsze - piloci będą mogli widzieć przez chmury

Jednym z najpoważniejszych problemów związanym z lotnictwem jest widoczność. Piloci mają do dyspozycji radary, które pokazują położenie innych samolotów, a także system ILS, który pozwala nakierować maszynę na płytę lotniska. Żadne z tych urządzeń nie jest w stanie pokazać realnego ukształtowania terenu, czy stałych przeszkód - do tego wciąż jest potrzebny wzrok. Kiedy jednak pojawia się gęsta mgła, albo pilot musi lecieć przez chmury, to poruszą się trochę po omacku. Dzięki nowej technologii to się zmieni.

Obraz
Źródło zdjęć: © Technical University of Munich

System wykorzystuje system LiDAR, który z powodzeniem jest wykorzystywany np. do tworzenia dokładnych map morskiego dna. Spotkamy go także na wyposażeniu nowoczesnych samochodów, gdzie umożliwia on np. automatyczne parkowanie. Urządzenie emituje wiązkę laserową, która odbija się od przeszkód i terenu. Kiedy sygnał powraca, komputer przekształca informację w trójwymiarową mapę otoczenia.

Pierwsze testy wykonane przez pilotów (póki co w symulatorach lotu) pokazały, że piloci lecieli znacznie pewniej, mieli wyższe poczucie bezpieczeństwa, a także sam lot określali jako znacznie mniej wymagający. Pilotom nałożono specjalne gogle, a następnie zasymulowano bardzo trudne warunki pogodowe, z praktycznie zerową widocznością. Piloci mogli dostrzec takie detale jak dźwigi budowlane, domy, naturalne przeszkody czy linie energetyczne. Najważniejszą zaletą systemu jest fakt, że nie korzysta on z gotowych map, ale samodzielnie tworzy aktualny obraz przestrzeni. Gogle sprzężone są także z czujnikiem ruchu, dlatego pokazują obraz dokładnie w tym miejscu, w które patrzy pilot.

Obraz
© (fot. Technical University of Munich)

Nowy wynalazek trafi na początku do śmigłowców i małych awionetek. To właśnie piloci tej kategorii statków powietrznych latają często poza ustalonymi i bezpiecznymi korytarzami powietrznymi. Przy minimalnej widoczności bardzo łatwo o zderzenie z przeszkodą, która nie jest zaznaczona na mapie.

To jest na czasie: Czy warto zarejestrować swój numer na kartę?

jb

Wybrane dla Ciebie

Indie będą produkować rosyjskie karabiny. Zysk i tak trafi do Putina
Indie będą produkować rosyjskie karabiny. Zysk i tak trafi do Putina
Polska zainteresowana ukraińskim sprzętem. Pokazano go podczas ćwiczeń
Polska zainteresowana ukraińskim sprzętem. Pokazano go podczas ćwiczeń
To arcydzieło. Okazuje się, że może pomóc z nauką fizyki kwantowej
To arcydzieło. Okazuje się, że może pomóc z nauką fizyki kwantowej
Kryzys amunicyjny. Rosja odczuwa braki pocisków do tego systemu
Kryzys amunicyjny. Rosja odczuwa braki pocisków do tego systemu
Legenda starożytności. Co wiadomo o Atlantydzie?
Legenda starożytności. Co wiadomo o Atlantydzie?
Biały fosfor w Ukrainie. Rosja omija zakazy, Chiny w łańcuchu dostaw
Biały fosfor w Ukrainie. Rosja omija zakazy, Chiny w łańcuchu dostaw
Wystarczy użyć śrubokrętu. Tajwański pocisk ma zasięg 900 km
Wystarczy użyć śrubokrętu. Tajwański pocisk ma zasięg 900 km
Problem z samolotami FA-50PL. Nawet 1,5 roku opóźnienia
Problem z samolotami FA-50PL. Nawet 1,5 roku opóźnienia
Chińczycy kupili sprzęt z Rosji. Może być zagrożeniem dla Tajwanu
Chińczycy kupili sprzęt z Rosji. Może być zagrożeniem dla Tajwanu
Drzewa w Amazonii są coraz większe. Naukowcy wskazali powód
Drzewa w Amazonii są coraz większe. Naukowcy wskazali powód
Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno