Kupujemy mniej smartfonów. W następnych latach będziemy kupować ich jeszcze mniej

Kupujemy mniej smartfonów. W następnych latach będziemy kupować ich jeszcze mniej

Kupujemy mniej smartfonów. W następnych latach będziemy kupować ich jeszcze mniej
Źródło zdjęć: © Luke Wroblewski / CC
10.03.2016 14:57, aktualizacja: 10.03.2016 16:55

Za 4 lata na rynek trafiać ma nawet 1,9 mld smartfonów rocznie w średniej cenie 237 dol. za sztukę. Analitycy prognozują jednak znacznie spowolnienie dynamiki rozwoju tej branży, 2015 r. miał być ostatnim, w którym zanotowała ona dwucyfrowy wzrost.

W 2015 r. sprzedano w sumie 1,44 mld smartfonów (wzrost o 10,4 proc.), jednak według prognoz IDC do końca tego roku na rynek trafi niewiele więcej tego typu urządzeń - ok. 1,5 mld (o 5,7 proc więcej). Analitycy ostrzegają, że czas gwałtownego rozwoju tej branży już przeminął. Za ten stan rzeczy odpowiada zarówno nasycenie rynków w krajach rozwiniętych (USA, Kanada, obszar Zachodniej Europy), ale także zauważalne zmniejszenie popytu w największych rynkach wschodzących - Indiach i Chinach. Według ekspertów opracowanie hybrydy smartfona i tabletu - fabletu - ma być odpowiedzią producentów na spowolnienie wzrostu sprzedaży tradycyjnych inteligentnych telefonów.

W 201. r. już 20 proc. wszystkich wyprodukowanych smartfonów będzie w istocie fabletami. Do 2020 r. ich udział w rynku zwiększy się do 32 proc. (do 610 mln sztuk). Porównywalne tendencje obserwujemy zarówno w przypadku urządzeń z iOS, jak i w segmencie smartfonów z Androidem.

Spowolnienie w branży smartfonów na dojrzałych rynkach odczuło m.in. Apple oraz producenci wysokobudżetowych aparatów z Androidem. To właśnie do bogatszych krajów trafiło najwięcej stosunkowo drogich smartfonów w ciągu ostatnich pięciu lat.

Producenci starają się stymulować sprzedaż swoich urządzeń poprzez modyfikacje programów lojalnościowych. W 201. r. Apple wprowadziło subskrypcyjny program corocznej wymiany telefonów dla zainteresowanych klientów w USA. Pozwala to firmie nie tylko utrzymać sprzedaż swoich urządzeń, ale także zmniejszyć liczbę używanych iPhone'ów dostępnych na rynku wtórnym.

W perspektywie najbliższych lat współzawodnictwo na rynku mobilnych systemów operacyjnych przebiegać będzie wyłącznie między Apple oraz producentami różnych modyfikacji systemu Android. W 202. r. ten drugi będzie zainstalowany na 84,6 proc. smartfonów (roczny wzrost na poziomie 4,6 proc.), zaś system Apple napędzać będzie jedynie 14 proc. sprzedanych w tym roku smartfonów. Windows Phone przestanie stanowić dla liderów branży jakąkolwiek konkurencję - zostanie na nim opartych jedynie 0,9 proc. inteligentnych telefonów.

słk

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)