Trwa ładowanie...
d3ffz9w

Na Księżycu jest więcej wody niż sądzono

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego uważają, że na Księżycu może być znacznie więcej wody, niż początkowo sądzono. Jest to informacja ważna z punktu widzenia przyszłych misji kosmicznych, ale także futurystycznych planów kolonizacji satelity.
Na Księżycu jest więcej wody niż dotychczas uważano.
Na Księżycu jest więcej wody niż dotychczas uważano. (Shutterstock.com)
d3ffz9w

Badania opublikowane na łamach Nature Geoscience, dotyczą porównania zacienionych kraterów na powierzchni Merkurego z podobnymi kraterami na Księżycu. Naukowcy doszli do wniosku, że w pobliżu południowego bieguna Księżyca, mogą znajdować się kratery wypełnione lodem o grubości nawet do kilku metrów.

Kratery, ukryte przed Słońcem zawierają lód, ponieważ w ich pobliżu temperatura w nocy spada nawet do -233 °C. Zespół naukowców przeanalizował dane z sondy kosmicznej MESSENGER NASA, która przez blisko cztery lata znajdowała się na orbicie Merkurego.

Woda na Księżycu

Uzyskane wyniki wskazywały, że w zacienionych kraterach znajduje się lód. Naukowcy porównali głębokość i średnicę kraterów Merkurego z wielkością kraterów Księżyca. Pozwoliło to na określić, które z kraterów Księżyca są płytsze i mogą zawierać lód.

Badania potwierdzają inni naukowcy

Inne badanie, opublikowane na początku tego miesiąca przez naukowców z Centrum Lotów Kosmicznych Goddard w NASA, również wykazało, że kratery na południowym biegunie mogą zwierać zamarzniętą wodę. Uważają oni jednak, że jest jej znacznie mniej niż sugeruje zespół naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego.

Badacze uważają, że w zacienionych kraterach Księżyca mogą znajdować się miliony ton lodu. Dokładne zbadanie, ile wody zostało w nich uwięzione, wymaga jednak wysłania astronautów, którzy dokonają pomiarów.

Bądź z nami na bieżąco