Korzystasz z adBlocka? Technologia Polaków przywróci reklamy w twojej przeglądarce

Korzystasz z adBlocka? Technologia Polaków przywróci reklamy w twojej przeglądarce
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

10.05.2016 08:30, aktual.: 10.05.2016 13:49

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Korzystasz z adBlocka? Jeśli tak, polski "wynalazek" nie przypadnie ci do gustu. Przynajmniej częściowo. Nasi rodacy mają bowiem patent na odblokowywanie reklam w przeglądarkach. Tak, nawet tych z zainstalowanym oprogramowaniem blokującym wyświetlanie reklam.

Jako jeden z pierwszych portali w Polsce możemy podzielić się z wami tą informacją. Następujące rozwiązanie może spowodować niezłe trzęsienie ziemi w branży reklamy internetowej. Cloud Technologies, warszawska spółka IT specjalizująca się w Big Data marketingu, opracowała technologię UnBlock, pozwalającą na wyświetlanie reklam tym internautom, którzy w swoich przeglądarkach zainstalowali wtyczki blokujące (adblockery).

Piotr Prajsnar, założyciel i szef firmy Cloud Technologies, oraz odpowiedzialny za rozwój biznesu na rynku polskim i zagranicznym Maciej Sawa, będą gośćmi w naszym studiu w środę podczas cotygodniowego programu #dziejesienazywo, na który serdecznie państwa zapraszamy. Przedstawiciele warszawskiej firmy dokładnie opowiedzą o tym, czym jest Big Data oraz na czym polega opracowany przez nich mechanizm UnBlock (_ odBlokuj _).

Nowe narzędzie do odblokowywania reklam pozwala wydawcom ponownie wyświetlić każdy format reklamowy. Spółka szacuje, że w Polsce reklamę online blokuje około 7 mln użytkowników. UnBlock czeka już na otrzymanie patentu od Urzędu Patentowego RP. Według raportu Association of Online Publishers (AOP) aż 65 proc. wydawców internetowych uznaje, że stosowanie rozmaitych wtyczek i programów blokujących reklamy, czyli tzw. _ adblockerów _, stanowi dziś największe zagrożenie dla branży reklamowej. Do tej pory żadnej firmie na świecie nie udało się wypracować rozwiązania, które pozwoliłoby uporać się z wtyczkami blokującymi reklamy, generującymi rok do roku miliardowe straty.

Dlatego polski UnBlock ma być przełomem. Docelowo UnBlock ma zostać objęty ochroną patentową również poza granicami naszego kraju, między innymi w Stanach Zjednoczonych.

Jak mówi Piotr Prajsnar, blokowanie reklam internetowych to bardzo złożone zjawisko. Z jednej strony całkowicie zrozumiała jest irytacja internautów nachalnymi reklamami. Z drugiej strony - reklama to podstawowe źródło utrzymania większości wydawców. Dlatego od początku działalności firma dążyła do tego, aby reklamy były odpowiednio _ targetowane _, czyli wykorzystywały dane o zainteresowaniach i zachowaniach internautów. Tylko w ten sposób można osiągnąć wysoką skuteczność, bez stosowania agresywnych formatów reklamowych.

Ten kij ma dwa końce. Blokowanie reklam w internecie to w końcu bardzo radykalny krok, który dla internautów w dłuższej perspektywie mógłby okazać się strzałem w kolano. Może to doprowadzić do sytuacji, w której za dostęp do treści internetowych trzeba będzie po prostu zapłacić. Trudno więc dziwić się wydawcom, którzy już teraz proponują odpłatny dostęp do treści użytkownikom blokującym reklamy.

Technologia opracowana przez Cloud Technologies umożliwia wyświetlenie zablokowanej wcześniej reklamy w praktycznie dowolnym formacie. Narzędzie z powodzeniem działa też w modelu _ programmatic buying _ oraz oferuje wsparcie dla reklamy wideo. Narzędzie potrafi unieszkodliwić wtyczki blokujące reklamy w przeglądarkach internautów, by w ten sposób umożliwić reklamodawcom wyświetlenie wcześniej zablokowanej kreacji w praktycznie dowolnym formacie. Pozwoli to reklamodawcom i wydawcom na zminimalizowanie strat związanych z blokowaniem reklam, które w tym roku - wedle statystyk eMarketera - mogą sięgnąć nawet 27 mld dolarów. Według szacunków firmy, w Polsce z adblockerów korzysta nawet 7 mln internautów. Dzięki UnBlockowi wydawcy nie będą musieli martwić się o widoczność reklamy ani o straty spowodowane jej blokowaniem, a internauci zachowają dostęp do bezpłatnych treści w sieci, jak przekonuje Prajsnar.

Rozwiązanie oferowane przez Cloud Technologies zapewne nie wszystkim internautom przypadnie do gustu, ale serwowana w ten sposób reklama będzie lepiej _ targetowana _ (_ wycelowana _) i co najważniejsze: zostanie przygotowana tak, aby nie spowalniać wczytywania i działania stron internetowych. Stanie się to za sprawą platformy Big Data, która analizuje zachowania internautów i w ten sposób dokonuje anonimowego profilowania reklamy.

Być może dla internautów blokowanie reklam w sieci to wydumany problem, ale z pewnością nie jest to błahostka dla serwisów internetowych i reklamodawców, którzy rok do roku zmagają się z tym procederem, notując coraz wyższe straty. Wprowadzenie na rynek UnBlocka rozwiązuje ich wieloletni koszmar.

- Zdajemy sobie sprawę, że nie unikniemy krytyki czy nawet hejtu ze strony tej części użytkowników, która reaguje alergicznie na wszelkie formy reklamy w sieci i nie chce zrozumieć modelu funkcjonowania serwisów internetowych - przyznaje Sawa. Portale i ich pracownicy żyją z reklam, które stanowią główne źródła ich przychodów. Blokowanie reklam poważnie zatem odbija się na ich kondycji finansowej. Osoby blokujące, być może nieświadomie, a być może celowo, przyczyniają się do tego, że niektórzy wydawcy decydują się na wprowadzanie stałych opłat za dostęp do treści, które obejmują już wszystkich użytkowników, nawet tych, którzy reklam nie blokują. Taki system nie do końca wydaje się sprawiedliwy. UnBlock przywraca równowagę interesów między wydawcami a internautami, zachwianą wcześniej zarówno przez blokujących, jak i przez natarczywych reklamodawców.

Cloud Technologies zakłada, że dzięki wykorzystaniu technologii UnBlock, rynek reklamy internetowej upora się ze swoim najpoważniejszym jak dotąd problemem, a interesy reklamodawców i internautów uda się pogodzić w polubowny sposób.

Zachęcamy was do dyskusji na temat proponowanego przez Polaków rozwiązania. Ponieważ opracowana przez nich technologia dotyczy nie tylko dostawców treści, ale także internautów, chcielibyśmy poznać wasze zdanie na ten temat. Czy przemawia do was idea wyświetleń nienachalnych i spersonalizowanych reklam w zamian za darmowy dostęp do treści?

słk

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (109)
Zobacz także