Kopia zapasowa w Windows 7

Kopia zapasowa w Windows 7

Kopia zapasowa w Windows 7
Źródło zdjęć: © PC World
11.05.2010 12:00, aktualizacja: 11.05.2010 13:43

Regularne tworzenie kopii zapasowej danych to podstawowa zasada bezpieczeństwa. Aby zmniejszyć ryzyko kłopotów oprócz danych można również zabezpieczać pliki i ustawienia systemu operacyjnego. Do wykonania tego zadania wystarczą narzędzia wbudowane w Windows. Prezentujemy jak wykonać kompletną kopię zapasową w Windows 7.

Poszukiwanie i wybór dobrego narzędzia do robienia kopii zapasowych może zając sporo czasu. Użytkownik nie może sobie jednak pozwolić na zbyt dużą zwłokę. Najważniejsze dane, pliki i ustawienia systemu trzeba archiwizować regularnie. Tylko systematyczność zminimalizuje kłopoty i czas odzyskania danych w razie ewentualnej awarii.

Obraz
© (fot. PC World)

Program do tworzenia kopii zapasowych został wbudowany w Windows. Wprawdzie jest to proste i mało elastyczne narzędzie, ale z powodzeniem spełnia swoje zadanie.

Jak zabezpieczać pliki z pomocą narzędzia _ Kopia zapasowa _ w Windows 7:

Tworzenie kopii

1. Otwórz Panel sterowania i kliknij Wykonaj kopię zapasową komputera w sekcji System i zabezpieczenia (w widoku klasycznym Kopia zapasowa/Przywracanie). Podczas pierwszego uruchomienia wybierz Konfiguruj tworzenie kopii zapasowej.

2. Wybierz lokalizację, w której zostanie umieszczony plik kopii. Możesz wskazać inną partycję, drugi dysk fizyczny, nośnik zewnętrzny (pamięć flash bądź płytę DVD), a nawet lokalizację sieciową. Najszybszą metodą zapisu będzie wybranie dysku lub partycji ale pamiętaj, że w razie awarii nośnika dane mogą zostać utracone. Kliknij przycisk Dalej.

3. Jeżeli pozostawisz zaznaczoną opcję Wybierz automatycznie (zalecane) Windows sam zadecyduje jakie dane zarchiwizować. Będą to między innymi pliki z Bibliotek (tylko te zapisane lokalnie), a także z folderów Application Data, Kontakty, Pulpit, Pobieranie, Ulubione, Łącza oraz, Zapisane gry i Wyszukiwania. Jednocześnie utworzony zostanie obraz systemu. Po kliknięciu Pozwól mi wybrać będziesz musiał sam wskazać pliki i katalogi do skopiowania. Uwaga! W każdym przypadku dysk źródłowy oraz docelowy muszą być sformatowane w systemie plików NTFS. Kliknij Dalej.

4. W ostatnim oknie kreatora konfiguracji możesz ustalić kiedy ma być tworzona kopia zapasowa danych i jak często. Harmonogram zmienia się po kliknięciu łącza Harmonogram zadań. Pamiętaj, że w czasie kiedy zaplanowany jest zapis kopii komputer powinien być łączony. Zakończ konfigurację przyciskiem Zapisz ustawienia i uruchom wykonywanie kopii zapasowej.

5. Jeżeli chciałbyś wykonać pozaplanową archiwizację danych, to po uruchomieniu narzędzia Kopia zapasowa kliknij przycisk Utwórz kopię zapasową teraz. Możesz też zapisać sam obraz. Wybierz w tym celu łącze Utwórz obraz systemu widoczne w lewej części okna. Odzyskiwanie danych

6. Uruchom program Kopia zapasowa i przejdź do dolnej części okna. Masz możliwość odzyskania swoich plików, plików innych użytkowników bądź ustawień systemu (korzysta z Punktów przywracania). Zmianę wersji kopii wykonuje się po kliknięciu Wybierz inną kopię zapasową, aby przywrócić z niej pliki. Wybierz na przykład Przywróć pliki wszystkich użytkowników.

7. Musisz teraz określić, co chcesz odzyskać. Do wyboru masz pojedyncze pliki i całe katalogi. Aby przywrócić wszystkie dane kliknij przycisk Przeglądaj foldery, zaznacz folder kopii zapasowej i kliknij Dodaj folder. Wybierz Dalej, pozostaw domyślne zaznaczenie W oryginalnej lokalizacji i rozpocznij operację przyciskiem Przywróć.

8. Pojedyncze obiekty można wyszukać po kliknięciu Przeglądaj pliki. Pomiędzy danymi w oknie kopii porusza się tak, jak w oknie Exploratora Windows. Możesz też skorzystać z wyszukiwarki. Wybierz w tym celu Wyszukaj... Wpisz poszukiwaną frazę i kliknij Wyszukaj. Zaznacz pliki do odzyskania i zatwierdź przyciskiem OK. Kliknij Dalej i Przywróć.

Obraz
© Proces tworzenia kopii - rezerwa (fot. PC World)

Kopia w sieci

Jedną z bezpieczniejszych lokalizacji, w których możesz umieścić pliki kopii jest sieć lokalna. Wybierz tę opcję jeżeli na dysku sieciowym masz wystarczającą ilość miejsca a twoje uprawnienia zezwalają ci na zapis. Kliknij Zapisz w sieci..., wpisz ścieżkę do serwera i udziału sieciowego bądź wyszukaj odpowiedni katalog po kliknięciu Przeglądaj. Uzupełnij pola nazwą użytkownika oraz hasłem, które uprawnia do zapisu danych w sieci. Zaakceptuj zmiany przyciskiem OK.

Konwersja na NTFS

Dysk sformatowany w systemie plików FAT możesz bez najmniejszego kłopotu przekonwertować do systemu NTFS. Nie utracisz przy tym żadnych danych. Aby dokonać konwersji, otwórz z uprawnieniami administratora okno Wiersz polecenia (Cmd). Jeżeli nie jesteś zalogowany jako Administrator, kliknij prawym przyciskiem myszy na skrót do programu i wybierz Uruchom jako administrator. Wpisz polecenie convert [dysk]: /fs:ntfs, gdzie [dysk] oznacza literę dysku, który zamierzasz poddać konwersji. Wciśnij [ENTER]. Modyfikacja partycji systemowej wymaga dodatkowo restartu komputera.

W razie poważnej awarii

Nawet najlepsza i najbardziej aktualna kopia zapasowa nie przyda się na nic, jeżeli nie można uruchomić komputera, by z niej skorzystać. Dlatego oprócz regularnego archiwizowania plików należy zaopatrzyć się w dysk startowy, który umożliwi wystartowanie peceta i odczyt archiwum. Taki dysk można utworzyć z poziomu interfejsu Windows. Po uruchomieniu narzędzia Kopia zapasowa kliknij łącze Tworzenie dysku naprawy systemu. Wskaż napęd, który użyjesz do nagrywania, umieść w nim czystą płytę DVD i kliknij przycisk Utwórz dysk.

Źródło artykułu:PC World Komputer
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)