Komórki Schwanna. Naukowcy odkryli nowy narząd czuciowy człowieka

Źródło zdjęć: © 123RF
Arkadiusz Stando
19.08.2019 08:08

Naukowcy z Karolinska Institutet odkryli nowy narząd czuciowy. Nadali mu nazwę komórek Schwanna. Charakteryzuje się wykrywaniem uszkodzeń mechanicznych skóry, takich jak nakłucia czy ucisk.

Szwedzcy naukowcy twierdzą, że odkryli specjalne komórki otaczające komórki nerwowe. Rozciągają się do zewnętrznej warstwy skóry i wydają się być zaangażowane w wyczuwanie bólu. Odkrycie, które wskazuje na to, iż mamy do czynienia z nowym narządem czuciowym.

Komórki Schwanna - co nam daje takie odkrycie?

Wiele osób boryka się z problemem stałego odczuwania bólu. Jedynym wyjściem z takiej sytuacji jest stosowanie leków przeciwbólowych. Odkrycie komórek Schwanna może dać nowy wgląd w definicję bólu. Może tez pozwolić na rozwiązanie problemów długotrwałego cierpienia.

"Najważniejsze teraz jest dla nas stwierdzenie, czy komórki mają wpływ na rozwój niektórych rodzajów przewlekłych zaburzeń bólowych" - powiedział prof. Patrik Ernfors, współautor badań z Karolinska Institute w Szwecji w rozmowie z serwisem "The Guardian".

Komórki Schwanna - co je charakteryzuje?

Komórki Schwanna otaczają i pochłaniają komórki nerwowe, są odpowiedzialne za utrzymanie ich przy życiu. Według badań naukowców, mają one kształt podobny do ośmiornicy. Po głębszej analizie naukowcy stwierdzili, że znajdują się one tuż pod zewnętrzną warstwą skóry, ale rozciągają się aż do końcówek komórek nerwowych, które rozciągają się aż do naskórka.

Naukowcy byli zaskoczeni odkryciami, ponieważ od dawna uważa się, że zakończenia komórek nerwowych w naskórku były "puste". "Od zawsze uczono nas o pustych końcówkach komórek nerwowych odpowiedzialnych za odczuwanie bólu. Ale w rzeczywistości okazało się być inaczej" - mówił Patrik Ernfors.