Katastrofa samolotu F-35. Przez godzinę próbowali go zdalnie naprawić

Właśnie został opublikowany raport dotyczący rozbicia się samolotu F-35 w okolicy bazy amerykańskich sił powietrznych Eielson w Fairbanks na Alasce z 28 stycznia 2025 roku. Wynika z niego, że pilot uczestniczył w niemal godzinnej telekonferencji z inżynierami Lockheed Martina próbującymi zdalnie naprawić samolot.

ALASKA, UNITED STATES - AUGUST 15: Four F-35 jets accompany the plane carrying the Russian President Vladimir Putin as he arrives at Elmendorf-Richardson Joint Base ahead of Russian President Vladimir Putin and US President Donald Trump meeting in Alaska, United States on August 15, 2025. (Photo by Fatih Aktas/Anadolu via Getty Images)Para F-35 lecąca nad Alaską.
Źródło zdjęć: © GETTY | Anadolu
Przemysław Juraszek

Jak podaje CNN opublikowany raport rzuca więcej światła na zarejestrowaną na nagraniu 28 katastrofę samolotu F-35, który spadł pionowo w dół i eksplodował w kuli ognia. Całe szczęście pilot wartego 200 mln dolarów myśliwca zdołał się katapultować i odniósł tylko drobne obrażenia

Śledztwo Sił Powietrznych wskazało, że przyczyną katastrofy był lód w przewodach hydraulicznych w przednim i głównym podwoziu F-35, który uniemożliwił ich prawidłowe rozłożenie. Zgodnie z raportem, po starcie pilot próbował schować podwozie, ale udało się to tylko połowicznie. Z kolei po ponownym wysunięciu podwozie nie dało się wycentrować, blokując się pod kątem w lewo.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Próba zdalnego ratunku samolotu w locie

Po sprawdzeniu list kontrolnych systemów w celu rozwiązania problemu, pilot odbył trwającą 50 min telekonferencję z pięcioma inżynierami koncernu Lockheed Martin. Do tej grupy należał m.in. starszy inżynier oprogramowania, inżynier ds. bezpieczeństwa lotów i trzech specjalistów ds. podwozia.

Jeden z planów polegał na wykonaniu dwóch lądowań z lekkim dotknięciem ziemi, aby spróbować wyprostować podwozie, ale zakończyły się one niepowodzeniem. Co więcej elektronika samolotu uznała po próbach, że maszyna jest na ziemi przez co stała się niestabilna w locie i pilot musiał się katapultować.

Z kolei badanie wraku po katastrofie wykazało, że około jedna trzecia płynu w układach hydraulicznych zarówno przedniego, jak i prawego podwozia głównego stanowiła woda, podczas gdy nie powinno jej tam być. Podobny problem z oblodzeniem układu hydraulicznego wykryto w innym F-35 z tej samej bazy, ale ten egzemplarz wylądował bez przeszkód.

Powodem wypadku jak wskazuje komisja ds. badania wypadków lotniczych USAF były błędy w podejmowaniu decyzji przez załogę, w tym podczas telekonferencji w trakcie lotu oraz brak nadzoru nad przechowywaniem i dystrybucją płynu hydraulicznego, a także nieprawidłowe przestrzeganie procedur serwisowania układu hydraulicznego samolotu.

Wybrane dla Ciebie
Australia ulepsza broń. Wyciągają wnioski z wojny w Ukrainie
Australia ulepsza broń. Wyciągają wnioski z wojny w Ukrainie
Rosja odbudowuje siły pancerne. Stawia na te trzy maszyny
Rosja odbudowuje siły pancerne. Stawia na te trzy maszyny
Obejmuje cały organizm. Jest jak "mózg"
Obejmuje cały organizm. Jest jak "mózg"
Ukrainiec wskazał trzy opcje. Tak mogą bronić się przed KAB-ami
Ukrainiec wskazał trzy opcje. Tak mogą bronić się przed KAB-ami
Powstrzymywał Rosjan przez półtora miesiąca. Nie był człowiekiem
Powstrzymywał Rosjan przez półtora miesiąca. Nie był człowiekiem
MSC Baltic III. Katastrofa ekologiczna na horyzoncie
MSC Baltic III. Katastrofa ekologiczna na horyzoncie
Mocno wychwalali F-35. Teraz zmienili ton
Mocno wychwalali F-35. Teraz zmienili ton
Dotarła kolejna dostawa. Polska ma już ponad 200 armatohaubic K9
Dotarła kolejna dostawa. Polska ma już ponad 200 armatohaubic K9
Pentagon podjął decyzję. Chce u siebie rozwiązania z Ukrainy
Pentagon podjął decyzję. Chce u siebie rozwiązania z Ukrainy
50 mld dol. zasypane piaskiem. Problemy projektu Neom i megamiasta przyszłości
50 mld dol. zasypane piaskiem. Problemy projektu Neom i megamiasta przyszłości
Wielkie wzmocnienie Ukrainy. Padło "historyczne porozumienie"
Wielkie wzmocnienie Ukrainy. Padło "historyczne porozumienie"
Ostateczny koniec życia na Ziemi. Komputer NASA wskazał konkretny rok
Ostateczny koniec życia na Ziemi. Komputer NASA wskazał konkretny rok